הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: יח"צ

הועדה לכבוד המת ברבנות הראשית לישראל מקיימת בימים האחרונים התייעצויות לקראת פרסום הנחיות לצוותי חברא קדישא בארץ ישראל ובעולם היהודי כולו, לטיפול במתים ממגיפת הקורונה.

בתשובה לועדה לכבוד המת, מתייחס הרב רצון ערוסי, רבה הראשי של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, לשאלה כיצד ראוי לטפל במתים מהמגיפה.

לדעתו יש לקבור את המתים מהמגיפה בצורה מיידית ללא שום שהות, תוך שמירה מקסימלית על בריאות הציבור והצוות המטפל בהליך הקבורה.

"טהרת המת ותכריכין הן ממנהגי ישראל אך איסור הלנת המת הוא דין (הרמב"ם הלכות אבל)" כותב הרב ומוסיף כי "על כן במקרה הצורך יש לקבור את המתים ללא טהרה במהירות האפשרית ביותר".

באשר למנהג הקבורה בעפר ועטיפת המת בשקית פלסטיק, מדריך הרב כי הפתרון הוא לשים מעט עפר בשקית הפלסטיק וכי כך נהגו בישראל לקבור בגלוסקמא שהיא תיבת שיש או אבן, ואין לחשוש מעבר לכך לקבורה בעפר.

באשר לאפשרות להלין את המת מספר ימים בקירור באופן שיפוג מהמת נגיף הקורונה ואחר כך לקוברו בכבוד, דוחה זאת הרב ערוסי, ומפנה לדברי השולחן ערוך "אין משהין את המת אלא מדחין (ממהרין לקבור) מיטתו מיד". על כן אין להלין את המת בשום מצב ובמקרה הצורך מפנה הרב להלכה שאף מסתייעים בגויים לצורך קבורה בשבת או בימים טובים.