רביב דרוקר
רביב דרוקרצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (מוצאי שבת) כי ישראל נלחמת בנגיף ותפעיל אמצעים דיגיטיליים שדורשים פגיעה מסויימת בפרטיות.

"קודם כל עלינו לאתר את החולים ואנחנו מפעילים את כל האמצעים שבידינו, אמצעים דיגיטיליים שקיבלנו למען מאבק בטרור. אין ברירה, אנחנו עומדים בפני מלחמה שדורשת צעדים מיוחדים, הצעדים לא פשוטים והיא דורשת פגיעה מסויימת בפרטיות. האמצעי הזה נוסה בווהאן וישראל היא אחת המדינות היחידות שיש לה את היכולת הזאת ואנחנו נשתמש בה", אמר נתניהו.

העיתונאי רביב דרוקר כתב "השימוש באמצעים טכנולוגיים זה טירוף אמיתי. זה האח הגדול על סטרואידים. אסור לתת לממשלה בהליך כזה לעשות צעד כל כך דיקטטורי. טיוואן זו לא דוגמא שאנחנו צריכים לשאוף אליה. זה נותן לממשלה להיכנס לנייד של כל אחד מאיתנו. חייבים להתנגד לזה".

חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר תוקפת "השימוש באמצעים ה'מיוחדים' שביבי דיבר עליהם למעקב אחר אזרחים(!) הוא רעיון מזעזע.

להתנגד, כולם. העובדה שנאשם בשוחד והפרת אמונים מקבל החלטה כזו רק מוסיפה לטירוף. 'דוקטורינת ההלם' על מלא: השלטון משתמש בהלם של האזרחים מהמצב כדי לגזול את פרטיותם. בהמשך- לבטל את המשפט. אח"כ - הדמוקרטיה"

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד אמרה מנגד כי "המעקב הטכנולוגי אחר חולי הקורונה הוא צעד קיצוני ופגיעה קשה בפרטיות, אך עשוי לחסוך חיי אדם והרבה מאד כסף למדינה (שיתורגם בסוף לחיי אדם).

‏אני מתכוונת לפקח אישית על ההפעלה ולוודא שתיעשה בצורה מינימלית ומבוקרת, ושיופסק מיד לאחר יעבור זעם תוך השמדת המידע".

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, הגיבה "אנו נמצאים במצב חירום, אבל אין זה אומר שמותר להפוך את מדינת ישראל למדינת מעקב. מתוך ההבנה של הצורך ההכרחי לאסוף נתונים ולפרסם אזהרות, חשוב גם לשמור על הזכות לפרטיות של אזרחי ישראל ולהשתמש רק בכלים מידתיים על-ידי הממשלה. קל לפגוע בזכויות, להחזיר את המצב לקדמותו – יהיה קשה הרבה יותר. אנחנו לא ווייטנאם ולא סינגפור, ועל כך גם גאוותנו".

לדבריה "חובה להודיע לכל אזרח שמתבצע מעקב ספציפי אחר נתוני המיקום שלו או שהוגשה בקשה לקבל נתונים אחרים אודותיו, יצירת מנגנון שקוף לאופן הגשת פנייה מהממשלה לחברות הסלולר, הגדרה מדויקת מי רשאי לגשת למידע שנאסף והתחייבות לשמירה על סודיות המידע; ומחיקה של המידע תוך 21 יום ואין לאפשר גישה גורפת לכל שוטר למידע שנאסף או לכל מאגר מידע שלא נמצא בידי המשטרה".