מגילות ים המלח
מגילות ים המלחצילום: ISTOCK

קטעים מתוך מגילות ים המלח שהוצגו בשנים האחרונות במוזיאון התנ"ך בוושינגטון התבררו כזיוף ויוסרו מהתצוגה במוזיאון.

קבוצת מומחים שבדקה במשך שישה חודשים את קטעי המגילות שהוצגו במוזיאון התנ"ך, פירסמה דו"ח בן 200 עמודים בו נקבע כי קטעי המגילות שהוצגו היו זיוף מתוחכם שבוצע על גבי עור נעליים ישן.

"לכל אחד מהמוצגים יש מאפיינים המצביעים על כך כי הוא מזוייף", אמרו המומחים בהצהרה שמסרו לתקשורת. מגילות ים המלח הן מגילות שנמצאו במדבר יהודה ונחשבות לניסוח המוקדם ביותר של התנ"ך היהודי.

הן נמצאו במערת קומראן סמוך לים המלח בשנת 1947 ונחשבות לממצא הארכיאולוגי החשוב במדינת ישראל. מרביתן מוחזקות כיום בישראל, וחלק קטן מהן מוצג במוזיאונים בעולם.

מוזיאון התנ"ך בוושינגטון נפתח בשנת 2017 ע"י המיליארדר האוונגליסטי סטיב גרין בהשקעה של 500 מיליון דולר, והמוזיאון רכש 16 קטעים של מגילות ים המלח מאספנים פרטיים על מנת להציג אותן במוזיאון, אך הן מעולם לא עברו בדיקה מדוקדקת על ידי מומחים על מנת לאמת את האותנטיות שלהן.

גרין עצמו סירב למסור מהו הסכום אותו שילם על קטעי המגילות שהתגלו כעת כזיוף.

קולט רול, שעמדה בראת צוות המומחים שבדקו את קטעי מגילות ים המלח, אמרה לתקשורת בארה"ב כי "לאחר סקירה ממצה של כל תוצאות ההדמיה והניתוח המדעי, ניכר כי אף אחד מקטעי הטקסט המוצגים באוסף מגילות ים המלח במוזיאון התנ"ך אינם אותנטיים".

במהלך הבדיקה השתמשו המומחים בטכנולוגיות מתקדמות שכללו מיקרוסקופים תלת מימדיים, צילומי רנטגן וטכנולוגית בדיקה נוספות.