בן אוליאל בבית המשפט
בן אוליאל בבית המשפטצילום: חוננו

ההוראה החדשה של שירות בתי הסוהר האוסרת על ביקורי אסירים בכלא בעקבות נגיף הקורונה פוגעת באסירים רבים, אך ישנם אסירים שבהם הפגיעה גדולה יותר.

מדובר בשלושה אסירים יהודים המוגדרים אסירים ביטחוניים, אשר נמצאים בהפרדות, ואשר נאסר עליהם לערוך שיחות טלפון. הפסקת הביקורים מונעת מאסירים אלו לחלוטין קשר עם בני משפחותיהם.

האסיר עם תנאי הכליאה הקשים ביותר הוא עמירם בן אוליאל, החשוד בהצתת הבית בכפר דומא לפני כארבע שנים. בן אוליאל אשר נשוי ואב לילדה, נמצא בתא לבד, כבר מספר שנים, וכל הקשר שלו עם משפחתו, מסתכם בשעת ביקור אחת בשבוע.

שני האסירים הנוספים נמצאים גם הם בבידוד ביחד בתא ומאפשרים להם פעם בשבועיים מפגש אחד בלבד עם משפחותיהם.

בעקבות כך, הגישה עורכת דינו של בן אוליאל מטעם ארגון חוננו, עו"ד סימה כוכב, עתירה דחופה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בדרישה כי יאפשרו לו לערוך שיחות טלפוניות לבני משפחתו.

בעתירה צוין כי מזה שבועיים שבן אוליאל אינו זוכה לביקורים בעקבות המגבלות בשב"ס בשל התפרצות הקורונה. לדבריה, לאור התנאים הקשים מנשוא בהם שוהה העותר, הוגשה בקשה לאפשר את הביקור באופן חריג אך בקשה זו סורבה. בנוסף, הוגשה בקשה ולפיה יינתנו לו שיחות טלפון בעת הזו, אך בקשה זו סורבה אף היא, מה שמותיר את בן אוליאל מנותק לחלוטין מבני משפחתו.

לדבריה של עורכת הדין מדובר בהחלטה שאינה מידתית לאור העובדה שהקשר היחידי שהיה לו עם בני משפחתו הוא באמצעות ביקור שבועי בן 30 דקות בלבד. לטענתה, שירות בית הסוהר היה צריך לנקוט באמצעי פחות דרסתי אך הם לא עשו את זה. מדובר במקרה ייחודי שמטרתו לסייע ולאפשר לבן אוליאל לממש את זכותו לקשר עם בני משפחתו גם כאשר האלטרנטיבה היא פחות טובה ורצויה ממפגשים.

כמו כן, כותבת עו"ד כוכב כי אין כל חשש מקיום שיחות הטלפון של בן אוליאל ובוודאי שהן פחות ופוגעות בפרטיות אל מול ביקור המשפחה, ומדובר ברע במיעוטו. בנוסף, כותבת עו"ד כוכב כי מדובר גם בפגיעה בבני משפחתו של בן אוליאל ובעיקר בביתו שנפגעים באופן קשה ביותר מן הנתק הפתאומי שנכפה עליהם.

נזכיר כי לפני מספר חודשים התקיים דיון בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד על הסיכומים בתיק דומא. במהלך הדיון הציגו הן הפרקליטות והן פרקליטיו של בן אוליאל את עמדתם והציגו סתירות רבות בראיות שהוצגו על ידי המשטרה. בין הסתירות שהוצגו בפני בית המשפט היא עדותו של מי שהיה במקום וראה שני אנשים שמיידים בקבוקי תבערה והם אלו ביצעו את המעשה ואילו לדעת התביעה מדובר באדם אחד.

מארגון חוננו נמסר, "האסיר שהכי נפגע בכל שרות בתי הסוהר מהמגפה - הוא עמירם בן אוליאל. שב"ס חייב לתת פתרון, לא ניתן לנתק אדם ככה ממשפחתו, בתקופה כזאת רגישה ופשוט לקבור את הבן אדם. אנו מקווים שמישהו במערכת יתעשת ויאפשרו לכל הפחות לבן אוליאל ולשני האסירים הנוספים ליצור קשר טלפוני מידי יום עם בני משפחותם".