מולדובה: אספקה לפסח בטיסה האחרונה
מולדובה: אספקה לפסח בטיסה האחרונהצילום: באדיבות הצלם

המשבר העולמי בעקבות נגיף הקורונה, תופס את הקהילות היהודיות ברחבי העולם בעיצומן של ההכנות לקראת חג הפסח.

בקהילות היהודיות בריכוזים הגדולים ניתן להשיג כמעט את כל המוצרים הנדרשים לאורך כל ימות השנה וגם בפסח קיים מלאי מספיק. אך הקהילות היהודיות הקטנות, תלויות במשלוחי מזון וציוד לחג מישראל, ארצות הברית או מריכוזים גדולים באירופה.

בימים האחרונים, בטיסה האחרונה שנחתה לפני שהושבת נמל התעופה הבינלאומי בקישינב, קיבלה גם הקהילה היהודית במולדובה את המצרכים הנדרשים לחגוג את חג הפסח כהלכתו.

על מבצע ההטסה של למעלה מרבע טון מצרכים כשרים לפסח, פיקד הרב פנחס זלצמן רבה האורתודוקסי של מולדובה. המבצע המורכב כלל תיאומים עם בכירים בחברת התעופה המולדבית ובכירים ברשויות המס במולדובה שאיפשרו את הטסת המצות, בשר, יין, מוצרי מזון יבשים כשרים לפסח, חד פעמי ומוצרים נוספים שישמשו את הקהילה היהודית המקומית בחג הפסח.

בכירי 'אייר מולדובה' בהם מנכ"ל החברה אלכסנדר צבאן, התגייסו לסייע לרב זלצמן לסיים את הטסת מצרכי המזון לפני סגירת שערי המדינה. בזכות הלחץ והקשרים שהופעלו, המתינו בנמל התעופה בשעות הקטנות של הלילה עובדי מכס, אך ורק כדי להקל את יציאת הסחורה לקהילה היהודית.

בשעות הבוקר, לאחר שהמטען הכבד לקהילה היהודית שוחרר, נסגר שדה התעופה לטיסות נכנסות ויוצאות מכל רחבי העולם.

לאור הסגר שהוטל במדינה, גם חלוקת המזון הצריכה מעורבות ואישורים בדרגים גבוהים. ובימים הקרובים – לאחר שפעילי הקהילה היהודית הוגדרו כ"צוות חירום" יחולקו המצרכים לחברי הקהילות היהודיות שפועלות בעיר כמו חב"ד והקהילות הנוספות שפועלות בעיר תחת הקהילה היהודית האורתודוקסית המרכזית.

לדברי הרב פנחס זלצמן: "היה מרגש לראות את ההתגייסות של בכירים ברשויות המולדובניות ובכירי חברת התעופה הלאומית 'אייר מולדובה' כדי לסייע לקהילה היהודית לקראת פסח. בזכות המשלוח שצלח את הדרך במאמצים מרובים, יוכלו חברי הקהילה היהודית לחגוג את חג הפסח כהלכתו בשמחה ובהידור גם בשעה של משבר עולמי קשה".