יצאנו לחל"ת, כדאי לגעת בחסכונות?

סגן ומ"מ נשיא לשכת סוכני הביטוח מספר כי רוב העובדים שיצאו לחל"ת ופונים לתבוע את הביטוח מבקשים למשוך כספים או לשנות מסלול חיסכון

ניצן קידר - ערוץ 7 , כ"ג באדר תש"פ

ביטוח. אילוסטרציה
ביטוח. אילוסטרציה
צילום: iStock

כ-1,500 תביעות הוגשו לסוכני הביטוח ביממה האחרונה עקב משבר הקורונה והבהלה נמצאת בעיצומה.

סגן וממלא מקום נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל, ליאור הורנצ'יק, מסביר לערוץ 7 כי "כרגע הבהלה העיקרית שנמצאת אצל העמיתים היא לשמוע מה יש או אין מבחינת כיסויים ביטוחיים – בעיקר ריסק למקרה פטירה ופוליסות בריאות ומחלות קשות".

לדבריו, בנוסך לכך, "יש פניות אינטנסיביות של לקוחות שלגבי כמה צברו במוצרים כמו ביטוח מנהלים, קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות ולבחון שינוי של מסלולי השקעה או משיכת חלק מהכספים. במקרים מסויימים יש בהלה ומבקשים לבצע משיכה של כל הכספים".

"אנחנו מתמודדים עם הכל בצורה הכי מקצועית. צריך לזכור שעברנו משברים מורכבים ודומים בשנת 2008 ובמהלך השנים היו משברים נוספים. תפקידיו של סוכני הביטוח בפרט ושל הלשכה בכלל הוא לסייע ולתת את הפתרונות הנכונים והראויים ביותר".

מרבית העובדים שיצאו לחל"ת ופונים לתבוע את הביטוח מבקשים למשוך כספים. "נתקלנו במקרים של עובדים שיצאו לחל"ת וביקשו לבצע משיכות כספים כדי שיסייעו להם לעבור את התקופה הקרובה בצורה חלקה. אנחנו מדברים על חסכונות של אנשים, ללא קשר לשוק ההון האם עלה או ירד. אלו משיכות הכספים שאנחנו נתקלים בהן.

"ברור שבפוליסות מנהלים או קרנות פנסיה, מדובר בכספים שעתידים לשמש את אותם עמיתים לגיל פרישה. אין שם בהלה של משיכה, אלא של התאמת מסלולי ההשקעה ורצון לדעת מה המצב העכשווי וכמה השפיעו הנפילות של שוקי ההון".

ליאור הורנצ'יק
צילום: לוק צלמים-תמיר שרים

עם זאת, אין רצון לפגוע בפנסיות האישית ולכן מחפשים פתרונות נוספים. "יש מקרים שבהם אתה ממליץ חד משמעית לא לגעת ולא לעשות שום שינוי אלא להתנהל על אותו מנגנון קיים. נכון, שהמספרים שהיו בקופות לפני שבוע או שבועיים השתנו לגמרי כלפי מטה. יש שינוי, לא נעים לראות את המספרים, אבל צריך לגלות סבלנות. שוק ההון מתנהל כמו א.ק.ג. אנחנו לא יודעים לשים אצבע מתי תיגמר הסאגה הזו ונחזור לשגרה הגיונית, אבל כל מקרה לגופו. לכן, איש האמון של כל אזרח הוא סוכן הביטוח, שמכיר את האדם אישית, את כל המכלול".

בלשכת סוכני הביטוח הקימו חמ"ל מידע וסיוע לציבור בנוגע לתביעות והפיצויים מחברות הביטוח. "יש בלשכה מענה לאורך כל הדרך לאזרחי מדינת ישראל וכמובן שאנחנו נמצאים כל הזמן כלשכה ופועלים לטובת סוכני הביטוח. בפוליסות ספציפיות שהיה ניתן לשלם רק בארבעה תשלומים ניתן יהיה לשלם בפריסה גדולה יותר, תלוי במוצר ובחברה. אנחנו מנסים לסייע איפה שרק ניתן ולהביא פתרונות שיקלו על הבהלה שכולם נמצאים בה".