תשובות לשאלות נפוצות בענייני הקורונה

ד"ר רוני פרבר מנהל תחום בריאות הציבור והילד, אגף הסיעוד, שירותי בריאות מאוחדת, עונה בשיחה עם ערוץ 7 לשאלות הבוערות הקשורות להתמודדות עם נגיף הקורונה.

איך נגיף הקורונה עובר מאדם לאדם?

"עיקר ההדבקה של הנגיף באה ממגע ישיר של שני בני אדם כשהם קרובים אחד לשני. ההדבקה היא מרסס נשימתי. הנגיף מופרש מדרכי הנשימה, כאשר בדרך כלל זה קורה דרך עיטוש או שיעול והטיפות ניתזות לחלל האוויר. האדם השני יכול לשאוף את הרסס ולהידבק או שהרסס יפגע במשטח ואדם אחר יגע בהם ואחר כך בעיניים, בפה או באף ויידבק".

האם הנגיף עובר דרך מים ומזון?

"ארגון הבריאות העולמי קבע שעד כה לא נמצאו הוכחות לכך שיש העברה של הנגיף במים או במזון. אנחנו תמיד ממליצים על היגיינה אישית של שטיפה במים וסבון לפחות דקה לפני תחילת הכנת המזון ולאחריה. המים במדינת ישראל, בנוסף להצהרה של ארגון הבריאות העולמי, מטופלים למניעת וירוסים ופטריות ולכן המים בטוחים לשתיה".

יש אמהות טריות שחוששות להניק. החשש שלהן מוצדק?

"משרד הבריאות וארגון הבריאות העולמי קבעו שהנגיף לא מועבר לעובר שנמצא במי השפיר וגם לחלב. מותר ואף מומלץ להניק תינוקות. גם כאן, כדאי לשמור על שטיפת ידיים לפני הנקה ובסיומה ולהניק עם מסיכת פה ואף. אם לאשה יש תסמינים של מחלה כזו או אחרת אנחנו מבקשים שלא להניק אלא לעשות שאיבה ולשמור על ההיגיינה ולתת למישהו אחר להניק עם הבקבוק".

כיצד נכון להתגונן מפני הנגיף?

"הדבר הכי חשוב הוא היגיינה אישית. יש לשטוף את הידיים במים וסבון לבין 40-60 שניות כמה שיותר פעמים או להשתמש באלכוג'ל. יש לשמור על מרחק של שני מטרים האחד מהשני. בזמן עיטוש יש להתעטש לתוך ממחטה או לתוך המרפק. הימנעו מהתקהלויות של יותר מעשרה אנשים. אם אין צורך לצאת למרחב הציבורי הימנעו מלעשות זאת, במיוחד כשמדובר באנשים מעל גיל 60 עם מחלות כרוניות".

האם המסיכות באמת עוזרות?

"ארגון הבריאות העולמי כבר הכריז שאין צורך לאנשים בריאים לצאת ולהסתובב במסיכות כירורגיות. יתירה מכך, זה עושה אפקט הפוך, כי המסיכות גורמות להצטברות של חום ולחות מסביב למסיכה וזה מקור להתרבות של חיידקים. המסכות נחוצות לצוותים רפואיים ולאנשים שהם בחשד או חולים על מנת למנוע הדבקה מול האנשים הבריאים".

ספר לנו על העבודה שלכם בשירותי בריאות מאוחדת בימים הללו.

"העבודה במרפאות, במוקדים ובמערך אשפוז הבית של מאוחדת נעשית באופן מוגבר. אנחנו ערוכים לתת מעשה לכלל לקוחותינו. האחיות במרפאות מתקשרות לקשישים ואנשים בסיכון לבדוק לשלומם, לשאול אם יש להם את כל התרופות והמזון ובכלל לבדוק את שלומם בימים לא פשוטים אלה".

מורגש ביקוש גדול יותר לשירותי האון ליין?

"נערכנו מראש לכל המערך ההיברידי של ייעוץ רופא אישי מומחה עוד לפני שהנגיף הופיע בחיינו. היום אנחנו מבקשים מלקוחותינו שאם זה מתאפשר לעשות את הביקורים בצורה היברידית ורואים הכפלה של הביקושים".