פרופ' דניאל פרידמן
פרופ' דניאל פרידמןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, תוקף את יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, בעקבות סירובו של אדלשטיין לקיים הליך בחירות ליו"ר כנסת חדש.

"אני רואה רע מאוד את מה שקרה עם אדלשטיין בכנסת", אמר פרידמן בראיון לרשת ב'. "יש לי תחושה שאצל אדלשטיין וכנראה לא רק אצלו אלא אצל איזו שהיא שכבה בקבוצה השלטת הגיעו לרעיון שחילופי שלטון זו לא אופציה".

לדבריו, "חילופי שלטון זה הבסיס של הדמוקרטיה. אדלשטיין נבחר כשהיה לו רוב. הוא כנראה איבד את הרוב. הוא לא מוכן ללכת להצבעה על העניין הזה. יש לו כל מיני נימוקים, תמיד יש נימוקים טובים".

"הבסיס לדמוקרטיה זה שהשליט יודע שבבחירות הבאות הוא יכול להתחלף. הוא משלים עם זה והוא לא ינצל את כוחו כשליט כדי למנוע את זה. ברגע שזה נופל נפלה הדמוקרטיה", הסביר פרידמן.

"נאמר 'לכל המאוחר'. ההבנה והפירוש והנוהג היו שבוחרים מהר ככל האפשר. אנחנו מדברים על תקנון הכנסת. הוא אומר 'אני יכול לדחות את זה עד שתוצג ממשלה חדשה'. זה פירוש שהוא אבסורד מיסודו. הנוהג היה תמיד שבוחרים מיד כשאפשר", הוסיף השר לשעבר.

פרידמן תקף את פרשנותו של אדלשטיין לחוק, "מה שמנסים לומר שאם אין קואליציה אין בחירות גם בכנסת. זו פרשנות שהיא ממש אבסורד. הכנסת זו רשות עצמאית. הכנסת היא הריבון. הכנסת לא יכולה לבחור יו"ר?".

"אדלשטיין פועל בניגוד לחוק. בהחלט כן. הפרשנות הסבירה היא ואני מקווה שבג"ץ יבהיר את זה היא שמקיימים את הבחירה מהר ככל האפשר", ציין פרידמן.

עו"ד אליעד שרגא בראיון לערוץ 7