יריב לוין
יריב לויןצילום: הלל מאיר/TPS

השר יריב לוין, שר התיירות, וממובילי המו"מ הקואליציוני מטעמו של ראש הממשלה, מתייחס בחריפות להתנהלותו של חבר הכנסת יאיר לפיד, אותו הוא רואה כגורם המרכזי המונע ממשלת חירום בשעת משבר קשה לעם בישראל ולעולם כולו.

על ההחלטה של מפלגתו להחרים את ישיבת ההצבעה על הקמת הועדות הזמניות בכנסת אומר השר לוין: "מתרחש כאן אירוע חסר תקדים בחומרתו, כמעט בלתי נתפס. מדינת ישראל התאפיינה בכך שבעיתות משבר ידענו להתלכד ולשים את המחלוקות בצד. זו הפעם הראשונה שבאירוע משברי כזה, כשאנשים רבים נשלחים הביתה ממקומות העבודה שלהם, כשיש משבר בריאותי חמור והעולם בטלטלה אדירה, אנחנו נתקלים בהתנהגות מפלגת שלא הייתה כמוה. מדובר באדם אחד, לפיד שיחד עם ליברמן מובילים מדינה שלמה למדרון בגלל חישובים פוליטיים קטנטנים בגלל שנאה יוקדת ולא מסוגלים להתעלות לא לגודל השעה ולא לצורך של מיליוני אזרחי ישראל בממשלה רחבה ומתפקדת".

"הדבר הזה מקבל משנה חומרה כשמסתכלים על מה שקורה בכנסת. זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שאין הסכמה על הרכב הועדה המסדרת והרכב הועדות הזמניות. תמיד ידעו להגיע להסכמה. זו הפעם הראשונה ודווקא במצב הזה, שמגיעים אנשי 'כחול לבן' ואומרים שאותם זה לא מעניין, לא נהלים ולא כללים, לא תקנון, לא המצב ולא הבחירה של הציבור שנתנו לליכוד את מירב המנדטים, ולא זה שבלוק ה-61 נשען על תומכי טרור, ולא שאין להם אפשרות להקים ממשלה כי אין להם רוב לכך. כל זה לא מעניין אותם. הם אומרים נמנה ועדות שבכולן אנחנו שולטים ובכולן יש לנו רוב, למרות שהיחס המספרי לא מאפשר זאת, כי החישוב נעשה באופן כולל על כל הועדות ולא בכל ועדה בנפרד. התוצאה של הדבר הזה היא הרת אסון. אם נשתתף בהצגה הזו במליאה זה ייקח עוד שעתיים שלוש, אבל ההחלטה תהיה אותה החלטה ויתקבל הרושם שמדובר בהליך פרלמנטרי תקין ולא נכון שזה הרושם שיתקבל".

"בצער ובכאב גדול אני אומר שהדרך הנכונה היא להגיד להם שאם זו הדרך שהם רוצים לפעול בה זו המחאה שלנו, לא נשתתף במשחק המביש הזה ונקווה שאולי תהיה שם התעשתות, אם לא עכשיו אז בהמשך".

על קביעת הליכוד שהחלפת היו"ר תוביל בסופו של יום לבחירות רביעיות, אומר השר לוין כי הדבר חד משמעי. "המצב שבו כנסת מתפקדת ככנסת לעומתית לממשלה היא מציאות בלתי אפשרית ובוודאי לא מה שישראל צריכה בתקופה הקשה הזו. צריך לזכור שגם כשיימצא פתרון לווירוס לא הכול ייפתר בין לילה ונידרש לפתרונות בהרבה סוגיות, כולל היערכות לאפשרות של חזרה של הווירוס, ולכן יש צורך בממשלה רחבה ומתפקדת עם יו"ר כנסת שמסייע לה לפעול ולא מכשיל אותה במתכוון".

"הניסיון של לפיד לשים אדם מטעמו כשברור שהוא לא רוצה ממשלת אחדות או שיתוף פעולה, אלא לכבול את ידי הממשלה מלפעול, זה לא מצב שניתן לקבל אותו. אם חלילה ניקלע למצב הזה לא תהיה ברירה מלהגיע לבחירות כי הממשלה לא תוכל לתפקד".

השר לוין תוהה "לאן ממהרים? הרי לו תקום כאן משלה הגיוני שהיא תמנה את יו"ר הכנסת, ולכן נקבע בתקנון שמאפשרים פרק זמן לראות את הרכב הממשלה ואז לבחור את יו"ר הכנסת, ואם לא תקום ממשלה יוכל לפיד לעשות את המהלך שלו ולשים את האיש שלו לתקופת המעבר. אין סיבה לעשות את זה עכשיו".

בדבריו דוחה השר לוין את טענת לפיד לפיה הוא מעוניין בממשלת אחדות אם רק יסכים נתניהו לכהן כראש ממשלה שני ברוטציה. "זה מגוחך לחלוטין. גם כשלפיד אמר את ההמצאה הזו ונשאל אם יסכים לשבת תחת נתניהו הוא סירב לענות, כך שאין כאן הצעה חדשנית שתאפשר הקמת ממשלה".

"גוש הימין ניצח בבחירות האלה. נתניהו והליכוד זכו במספר המנדטים הגדול ביותר. הרי אנשי 'כחול לבן' הם שטענו שמה שחשוב שהם יקבלו מנדט אחד יותר וההכרעה הייתה חד משמעית. אם תקום ממשלה היא תישען על גוש הימין עם 58 חברי כנסת כשבצד השני 47 חברי כנסת. יש גם היגיון לרציפות שלטונית ואין הגיון להציב בשיא המשבר ליד ההגה אדם חסר ניסיון כמו בני גנץ כשיש כעת ראש ממשלה עתיר ניסיון כמו נתניהו שמנהל את המשבר בצורה מצוינת. כל הסיבות שבעולם מצביעות על כך שמדובר בתירוץ עלוב ומגוחך להצדקת הסרבנות שלו לעשות את מה שכל אזרחי ישראל מצפים לו. אין כאן לא תום לב ולא כוונה נקייה. אני מציע לשים בצד את המשחקים וההתנהלות הזו שאולי טובה בעיני מישהו לימים שבשגרה, אבל לא לשעה שאנחנו נמצאים בה כעת".

על ביקורתו המופנית כלפי יאיר לפיד שאלנו אם אכן לפיד הוא חזות הכול כאשר התחושה היא שגם בוגי יעלון מהווה מכשול לא מבוטל בפני הקמת ממשלת חירום, בעקבות מה שנראה כשנאה אישית כלפי נתניהו שפיטר אותו מכהונת שר הביטחון.

לוין משיב: "יעלון התגלה כאדם ללא שום ערכים. ההתנהלות שלו מונעת כולה ממניעים אישיים. הוא כל הזמן שיבח את ראש הממשלה ואת שיתוף הפעולה אתו עד שהוצע לו תיק החוץ במקום תיק הביטחון ואז הוא שינה את עורו ומתנהל בצורה שנובעת משנאה עיוורת ויצר נקמה עד כדי הפרה ברגל גסה של ההבטחה שלא לפעול להקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, בעיניו היבה יזבק כשרה ונתניהו לא. דברים הזויים. אבל יעלון הוא לא בעל המשקל האמתי ב'כחול לבן'. מי שמנהל את העניינים שם הוא יאיר לפיד ואם הוא היה רוצה ממשלת אחדות זה היה קורה, אבל מאחר והוא לא רוצה וכנראה לא ירצה הסיכוי לממשלה כזו הולך ופוחת כי כשגנץ צריך לבחור בין ישראל ליאיר לפיד הוא בוחר פעם אחר פעם בלפיד".

בדבריו דוחה השר לוין את הטענות לפיהן הליכוד מנסה לפרק את 'כחול לבן' וקובע כי ההצעה שהונחה לפתחו של גנץ נועדה לאפשר לו להגיע עם כל מפלגתו ואף עם כל הגוש שמאחוריו, ללא הרשימה המשותפת, לממשלת חירום, ובשל כך הוצעו תפקידים מכובדים בממשלה מאוחדת, "אבל בסופו של דבר אם לפיד לא מסוגל לבחור בין טובתו האישית לטובת המדינה אסור שבני גנץ ילך גם הוא לאותו הכיוון".