סמל האולימפיאדה בסין
סמל האולימפיאדה בסיןצילום: רויטרס

זה עוד לא רשמי אבל נראה שזה עניין של ימים ושעות עד שזה יקרה - אולימפיאדת טוקיו 2020 תדחה בשנה ולמעשה תעשה היסטוריה כשתהיה האולימפיאדה הראשונה אי פעם שנדחית.

3 פעמים בוטלו המשחקים האולימפיים, בשל שתי מלחמות העולם, אך נראה כי הפעם המשחקים שמהווים את אירוע השיא בעולם הספורט כולו וכספים רבים מושקעים בה על ידי ספונסרים רבים, רק יידחו ולא יתבטלו.

כאמור הודעה רשמית של הוועד האולימפי הבינלאומי על דחיית האירוע היוקרתי ביותר בעולם הספורט טרם יצאה, אך הערב (שני) אמר דיק פאונד, חבר הוועד האולימפי כי ההחלטה כבר התקבלה והתחרויות לא יתקיימו בעוד ארבעה חודשים, ב-24 ביולי כמתוכנן.

בראיון לכלי תקשורת בארה"ב אמר פאונד כי "בהתבסס על המידע שיש בידי, ההחלטה על דחייה לשנת 2021 כבר התקבלה. יתר הפרטים בנוגע לקיום המשחקים טרם נקבעו, אך אני יכול להגיד שהם לא ייפתחו ב-24 ביולי. הדחייה הבלתי נמנעת תוכרז רשמית ואז נתחיל לעסוק בהשלכות שלה".

ההחלטה על הדחייה מגיעה לאחר שהיום הצטרפו עוד ועוד מדינות ואיגודי ספורט בדרישה שלא לקיים את האירוע הגדול שמתקיים פעם ב-4 שנים. היום הגדילו מדינות לעשות כשאמרו כי גם אם יוחלט לקיים את המשחקים כמתוכנן בעוד ארבעה חודשים, ספורטאיהם לא ייקחו בהם חלק כשאלה יאסרו עליהם להשתתף בהם מתוך רצון שלא לסכן את חייהם וחיי האוהדים הרבים ממדינתם שיבואו לתמוך בספורטאים השונים.

היו אלו קנדה, נורבגיה ואוסטרליה כשגם בבלגיה ובצרפת קראו לא לקיום המשחקים האולימפיים במועדם המקורי.

בינתיים, תומאס באך, נשיא הוועד ניסה למשוך זמן ושלח מכתב לספורטאים בו שטח בפניהם את הסיבות שמונעות את קבלת ההחלטה על דחיית או קיום המשחקים במועדם המקורי כשכתב: "אני יודע שהמצב חסר התקדים הזה משאיר אתכם עם הרבה שאלות. עם זאת, מופעל על הוועד האולימפי הבין לאומי לחץ בלתי פוסק לדחות את המשחקים".

אל מחאת ודרישת המדינות הרבות הצטרפו היום גם ארגון האתלטיקה העולמי וארגון הבריאות העולמי שאמרו לא לקיים את המשחקים ביולי - "זה לא ריאלי ולא רצוי", זאת על אף הירידה במספר הנדבקים והחולים ביפן, שם יתקיימו המשחקים האולימפיים כאשר נכון לאתמול ביפן היו 1,719 מקרים של קורונה ו-43 מקרי מוות.

בינתיים, הודה ראש ממשלת יפן שינזו אבה באפשרות הריאלית ביותר של דחיית המשחק. ראש הממשלה היפני הוא ככל הנראה איש המפתח בסוגיה והוא זה שעתיד להכריע האם אכן האולימפיאדה תדחה בשנה לאור הכסף והמשאבים הרבים שמדינתו השקיעה באירוח המשחקים הללו. "יכול להיות שלא תהיה ברירה אלא לדחות, שכן העיקרון המנחה הוא בריאות הספורטאים", הודה כבר אמש ראש הממשלה שינזו אבה. יושירו מורי, ממארגני האולימפיאדה, הוסיף ואמר: "לא אהיה טיפש ואניח שכל הספורטאים יגיעו לטוקיו במהלך המשבר הזה, אפילו אם היינו ממשיכים כאילו הכל כרגיל".

אז מה יקרה? על פי הנראה לעין והדיווחים השונים, המשחקים האולימפיים ידחו בשנה, לקיץ הבא, כמו במקרה של אליפות אירופה בכדורגל, היורו.

כמו במקרה של היורו, דחייתם של המשחקים האולימפיים בשנה תוביל לאירוע תקדימי של שבירת הרצף כשלראשונה האולימפיאדה לא תיערך אחת לארבע שנים.

משמעות ההזזה ל-2021 תגרום לשינוי דרמטי בכמה ענפים בקיץ הבא, שכן מתוכננות להתקיים במהלכו בין היתר אליפויות העולם באתלטיקה ובשחייה - שניים ממוקדי הכוח של האולימפיאדה, אך בכל מקרה לא יפגע באולימפיאדת פריס שתהיה ב-2024.