שבריריות כללי המשחק של הדמוקרטיה הישראלית

מה שחושף המשבר הנוכחי, ומה שהוביל באורח כמעט בלתי נמנע להתערבות בית המשפט, הוא האמצעים הבעייתיים שנוקטים שני הצדדים הפוליטיים.

פרופ' עמיחי כהן , כ"ח באדר תש"פ

פרופ' עמיחי כהן
פרופ' עמיחי כהן
צילום: דוברות המכון הישראלי לדמוקרטיה

בית המשפט העליון חייב אתמול את יו"ר הכנסת לכנס את הכנסת לדיון בבחירות יו"ר. בכך התערב בית המשפט במשבר החוקתי הנוכחי: גם לאחר בחירות שלישיות, ובצל מגפה משבשת חיים, נכשלים נבחרי הציבור בהקמת ממשלה.

פסק הדין הותקף כבר על ידי אנשי הימין כהתערבות בוטה של בית המשפט בהתנהלות הכנסת, ובאיזון בין הרשויות בישראל. אך נדמה שהתנהגותו של יו"ר הכנסת כמעט לא הותירה לבית המשפט ברירה. יו"ר הכנסת עיכב את התכנסות הכנסת ואת עבודתה למשך ימים ארוכים דווקא בעת שנדרשת פעולת פיקוח על הממשלה, בניגוד לדעת רוב חברי הכנסת, שביקשו לבחור יו"ר אחר לכנסת.

אם יסרב יו"ר הכנסת להשמע להוראות בית המשפט, מעשה שמעולם לא קרה בישראל, יהיה זה משבר חסר תקדים בדמוקרטיה הישראלית. אך גם אם יו"ר הכנסת יישמע להחלטה, ויכנס את הכנסת על מנת לדון בהחלפתו, הצורך בהתערבות בית המשפט בהקשר זה הוא סימפטום לבעיה חמורה הרבה יותר.

מה שחושף המשבר הנוכחי, ומה שהוביל באורח כמעט בלתי נמנע להתערבות בית המשפט, הוא האמצעים הבעייתיים שנוקטים שני הצדדים הפוליטיים במשבר הנוכחי. מחד, ראש הממשלה, השולט לחלוטין בממשלת המעבר, מוביל את המאבק בקורונה תוך שימוש באמצעי חירום חסרי תקדים. כל זאת הוא עושה בלא שיש לו רוב בכנסת, ובלא שהוא מאפשר פיקוח ציבורי אמיתי על החלטותיו. מאידך, גוש מפלגות האופוזיציה מתכנן להעביר בכנסת תיקונים לחוקי היסוד שימנעו מראש הממשלה להמשיך לכהן בתפקידו, או להיבחר בבחירות הבאות. יתר על כן, אפילו בתנאי המשבר הנוכחי שני הצדדים מוכנים, לפחות לכאורה, גם לתרחיש של בחירות רביעיות בתוך שנתיים, תרחיש שכמעט שום דמוקרטיה בהיסטוריה לא שרדה אותו.

ייתכן מאוד שהדמוקרטיה הישראלית לא תיפגע כתוצאה מהמשבר הנוכחי. אולי יגיעו הצדדים בקרוב להסכמות לגבי ממשלת אחדות. סביר גם להניח שהאמצעים החמורים שהממשלה הפעילה יוסרו כאשר המשבר החוקתי יחלוף, אך הבעיה המשטרית תישאר איתנו.

שבריריות כללי המשחק היא הבעיה האמיתית של הדמוקרטיה הישראלית. הכנסת חסרת כוח מול ממשלה חזקה, ואין שום מוסד נבחר המאזן פוליטית את סמכות ראש הממשלה. בישראל אין שני בתי נבחרים, אין נשיא בעל סמכויות, ואין סמכויות משמעותיות לשלטון המקומי. במקביל, כללי המשחק של הדמוקרטיה חשופים לשינוי על ידי רוב רגיל בכנסת.

המגבלה היחידה הקיימת על כוחה של הממשלה, וההגנה היחידה על כללי המשחק הדמוקרטיים, הוא בית המשפט העליון. לבית המשפט הסמכות לבקר את הממשלה ולשמור על כללי המשחק הדמוקרטיים. אלא שדווקא מוסד זה מצוי היום במשבר חמור בשל הנסיונות של פוליטיקאים להחלישו ולצמצם את כוחו. הפסיקה האחרונה רק תחזק את הביקורת על בית המשפט, ובכך תפרום עוד יותר את הרקמה העדינה של הדמוקרטיה בישראל.

לטווח הקצר והבינוני, על הממשלה להתמודד עם משבר הקורונה. לטווח הארוך, יש להגן על הדמוקרטיה הישראלית.

אם תקום ממשלת אחדות לאומית עליה להעביר באופן מיידי את חוק יסוד החקיקה. בחוק זה יש לכלול הגנה שאינה ניתנת לשינוי אלא ברוב גדול של כללי המשחק הדמוקרטיים. נוסף על כך, על החוק. לקבע את סמכויות בית המשפט לבקר חקיקה של הכנסת, ואת חקיקת חירום של הממשלה, באופן שיקשה על כנסות עתידיות לשנותן.

את המלחמה בקורונה יש לנהל ביעילות. אבל במקביל הכרחי לוודא שכללי המשחק הבסיסיים של הדמוקרטיה הישראלית יישמרו.

פרופ' עמיחי כהן הוא עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה וחבר סגל הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו.