חיטוי אוטובוסים
חיטוי אוטובוסיםצילום: קובי ריכטר/TPS

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) מסביר את ההחלטה להשאיר תחבורה ציבורית מצומצמת, קורא לציבור לעשות בה שימוש מינימלי ורק לשם הגעה למקומות שעבורם מותר לצאת מהבית.

בתום ישיבת ממשלה שנמשכה שש שעות אמר השר סמוטריץ' "אני שמח שהשכל הישר ניצח. כל עוד יש חלקים במשק שממשיכים לעבוד, בין אם מדובר במגזר כלכלי ובין אם בשירותים חברתיים, נדרש לספק שירותי תחבורה ציבורית. לא ניתן לקבוע כי אנשים ימשיכו לעבוד אך לא לאפשר להם להגיע למקום העבודה.

''התחבורה הציבורית תצומצם למינימום ההכרחי ואני קורא לציבור שלא להשתמש בה אלא אם אין שום ברירה אחרת, ורק למטרות שלשמן קיים היתר יציאה מהבית בהתאם לתקנות החדשות".

עוד הוסיף השר סמוטריץ': ''במידה ויוחלט בהמשך על סגירת המשק ניתן יהיה לסגור את התחבורה הציבורית רק לאחר שיוסדרו חלופות הן לעובדים חיוניים, הן לשירותים חברתיים בסיסיים, והן לצורך של האוכלוסיות החלשות להצטיידות במצרכי מזון ומוצרי יסוד".

במהלך ישיבת הממשלה הלילה אושרו הגבלות החירום החדשות למאבק בנגיף הקורונה. התקנות החדשות ייכנסו לתוקפן הערב והנוסח המלא שלהן יתפרסם במהלך היום לאחר השלמת עריכת התיקונים הנדרשים על ידי גורמי המקצוע.

במסגרת התקנות יציאה לזמן קצר תתאפשר עד למרחק של 100 מטרים מהבית. בכל הקשור למסעדות ובתי קפה, משלוחים ימשיכו לפעול במתכונת הנוכחית, אך נאסר לאסוף את הארוחות מהמסעדה, ובתי העסק ייאלצו להפעיל שליחים כדי להישאר פתוחים.

שירותי התחבורה הציבורית יצומצמו באופן משמעותי ורק לצרכים שאליהם הותרה היציאה מהבית. נסיעה ברכב פרטי תוגבל לשני בני אדם ומקומות העבודה יחוייבו להציב עמדה למדידת חום לנכנסים ולאסור כניסת אדם שחום גופו עולה על 38 מעלות. כמו כן יאפשר הליך משפטי והעברה של קטין מהורה להורה במקרה שההורים גרושים.

'קשיי קליטה' עבור המבודדים מאיטליה

יציאה לחתונה, ברית, תפילה או לוויה יאושרו - אך רק במקום פתוח ועם לא יותר מ-10 אנשים, כאשר כל אחד במרחק של 2 מטרים זה מזה.

בהנחיות החדשות נקבע כי בתי הכנסת ייסגרו וכי התפילה תותר בחוץ בלבד. גם מקוואות ייסגרו.

הפרת התקנות היא עבירה פלילית עד שנת מאסר, ולבעלי עסקים שיפרו את הנהלים יחולקו קנסות באלפי שקלים.

מוקדם יותר נודע כי בתום פגישות שהתקיימו בין ראשי משרדי האוצר, החינוך וראש הממשלה הוסכם כי הנהלת הסתדרות המורים תאשר מחר את הצעת ראש הממשלה על המתווה שיאפשר חזרה מיידית ללמידה מרחוק.

במסגרת ההסכמות נקבע כי עובדי ההוראה, בכל מערכת החינוך, מגני הילדים ועד כתות י' בחטיבה העליונה (כולל בתי"ס יסודיים וחט"ב) יקבלו שכר מלא עד תום חופשת הפסח.