מכירת כלים
מכירת כליםישיבת שעלבים

בעשרות השנים האחרונות נכנסו לשימוש ביתי ככלי סעודה גם כלים חשמליים, שהטבלתן מסכנת את בטיחות המשתמש בהן ואף עלולה לפגוע בתקינות המכשיר. כיצד, אם כן, במקרה זה על הרוכש לנהוג?

מכון צומת אשר עוסקים בכל נושאי ההלכה וטכנולוגיה מצאו לכך פתרון מעשי ופשוט מאד: מכירת כלי חשמל. הרעיון הוא בדומה למכירת חמץ לפני פסח. מוכרים חמץ כדי שהחמץ לא יהיה שלנו וכך אנחנו לא עוברים על איסור 'לא יהיה לך חמץ', כך גם בטבילת כלים – אם הכלי לא שייך לי, אני יכול להשתמש בו ללא טבילה.

מדובר בחידוש גדול, אשר יפתור את הבעיה המוכרת לכולם כאשר קונים קומקום חדש, מוט בלנדר ידני, מיחם ועוד הרבה כלים חשמליים. את הפתרון הזה ניתן ליישם גם על כלי מטבח אחרים, במידה ולא ניתן לצאת מהבית מחשש הידבקות מהקורונה.

נפגשנו עם ראש מכון צומת הרב מנחם פרל אשר יסביר הכל לקוראי ערוץ 7:

"חז"ל לומדים מהתורה חיוב טבילת כלי מתכות המשמשים למזון (גמ' ע"ז) ולדעת רוב הפוסקים, חובת הטבילה היא מהתורה. אך ישנה בעיה כאשר רוכשים כלי חשמל כגון טוסטר, קומקום, בלנדר יד ועוד."

יש כאלה שלא טובלים כלי חשמל כדי שלא יהרסו

"על פי רוב הפוסקים, יש חיוב מהתורה לטבול גם את הכלים הללו".

אם טובלים את כלי החשמל האלו, הם לא יהרסו?

"אפשר לנהוג בזהירות ולייבש את הכלי יום-יומיים היטב. אמנם לעיתים זה עלול להרוס את הכלי, ויותר מזה – זו יכולה להיות סכנה למשתמש וכמובן גם הטבילה לגרום לאיבוד אחריות היצרן על הכלי החדש שנרכש"

היו רבנים שפסקו שניתן לפרק את הכלי ולהרכיב מחדש

"כמה מפוסקי ההלכה המובהקים כתבו שאם יהודי יהיה זה שישלים את הכלי, יפטר הכלי מהצורך בטבילה, מאחר ועיקר בנייתו (גמר עשייתו) הייתה ע"י יהודי. לשם כך, יש להביא את הכלי לטכנאי שיפרק חלק מהותי בכלי וירכיב אותו מחדש. לא מספיק שאדם פשוט יפרק וירכיב."

מי שעושה זאת יאבד את אחריות היצרן על הכלי החדש שהוא קנה

"שמירת מצוות לעתים עולה כסף, אך אני לגמרי מבין את מי שחושש מכך. יש בעיה נוספת - יותר ויותר כלים מודרניים מגיעים היום יצוקים, כך שלא ניתן לפרק ולהרכיב מחדש. לכן אנחנו ממליצים למכור את הכלים האלו."

למה למכור רק כלי חשמל לגוי ולא כל כלי?

משום שיש מצווה מן התורה לטבול כלים ואנחנו לא מוכנים לעקור מצווה. הפתרון הזה רק משום שישנה בעיה בטבילת כלי חשמל כפי שהסברנו. אמנם כעת בגלל מצב הקורונה, אנחנו נמכור את כלי המטבח האחרים, אך לימות השנה הרגילים זה לא נכון, וכך ייעצו לנו הרבנים איתם התיעצנו – הרב יעקב אריאל, הרב דב ליאור והרב אביגדור נבנצל

אפשר פשוט למכור אותם לגוי מזדמן?

"תיאורטית כן, אך צריך שטר מסודר כדי שלא תהינה אי הבנות. מכון צומת יעמיד שירות לציבור שיהיו מעוניינים בכך, ימנו אותנו כשליחם, ובכל מספר ימים נמכור את כל הכלים שנרשמו אצלנו לנכרי. ניתן לראות את השטר וההסבר ההלכתי כאן

איך נרשמים לשירות הזה? אפשר למלא כאן את הפרטים