עמיר פרץ
עמיר פרץPhoto by Tomer Neuberg/Flash90

בג"ץ קיבל הלילה (חמישי) את עתירת התנועה לאיכות השלטון וקבע כי ותיק חברי הכנסת ימונה ליו"ר הכנסת זמני לשם בחירת יו"ר חדש לכנסת ה-23.

לאור ההחלטה, ח"כ עמיר פרץ יכהן כיו"ר הכנסת הזמני במקביל ליולי אדלשטיין שהודיע על פרישתו.

פרץ צפוי לכנס את המליאה עוד היום כדי להצביע על זהות יו"ר הכנסת החדש. ח"כ מאיר כהן מכחול לבן עתיד לזכות בתמיכת מחנה השמאל והערבים ולהיבחר לתפקיד ברוב של יותר מ-60 קולו.

שופטי בג"ץ השמיעו מילים קשות נגד אדלשטיין: "מעולם לא אירע בימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו. הפגיעה שגרם בהתנהגותו זו לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק ובקיום פסקי דין וצווי בית משפט – אין שיעור לחומרתה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף את בית המשפט העליון, ''בג"ץ ממשיך לדהור אל הקיר ומעמיק בחוסר אחריות את המשבר החוקתי שאנחנו בעיצומו. טיבה של יהירות שהיא חוזרת כמו בומרנג. לאורך זמן הכנסת לא תישאר אדישה להתערבות הגסה של בג"ץ בענייניה והיא תשים לכך סוף. נדמה שאין איש אחד במחנה הימין שלא מבין היום, באדיבותו של בג"ץ, שזה חייב לקרות, ומהר''.

יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר אמר כי "בג״ץ יחד עם כל המערכת המשפטית עובדים במשרה מלאה בשרות השמאל והתקשורת. הנה לכם עוד החלטה מבישה של בג״ץ, לא בכדי שהאמון של הציבור במוסד הזה, הולך ונגמר מרגע לרגע.

''פסקת ההתגברות חשובה יותר מתמיד, הגענו לרגע בו העם חייב להכריע בין הציבור ונבחריו לבין החונטה המשפטית", הדגיש זוהר.

ריבלין: אנו עדים בימים אלה להתנגשות חריפה ביותר בין הרשויות

אמש תקף נשיא המדינה ראובן ריבלין את יולי אדלשטיין בשל החלטתו להתפטר מהכנסת כדי לא לקיים הצבעה במליאת הכנסת על בחירת יו"ר הכנסת כפי שדרש בג''ץ.

"גם אם סבור מאן דהוא כי שגה בית המשפט בהחלטתו, תהא אשר תהא המחלוקת בינינו, עלינו להבטיח תמיד כי כללי המשחק הדמוקרטי שבלעדיהם חרב הבית, נשמרים ויישמרו. עתה, משיתפטר יו"ר הכנסת אני בטוח שהוראת בג"ץ תכובד והדמוקרטיה הישראלית תצא מחוזקת מתקופת מבחן קשה זו", אמר הנשיא.

ריבלין פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו וליו"ר כחול לבן בני גנץ. "עת צרה היא לישראל. אני פונה מכאן לראשי המפלגות הגדולות שאיתם כבר נפגשתי - מיצאו את הדרך למצוא הנהגה משותפת, אחראית. הנהגה לחברה הישראלית הנמצאת בשעת משבר קשה. שימו לנגד עיניכם את המגיפה הנוראית המכה בנו וגובה מאיתנו קורבנות יקרים ופוגעת אנושות בכלכלת ישראל ובבתים רבים כל כך הנאבקים על הישרדות כלכלית".

"אני יודע כמה קצר המרחק ביניכם. על כל אחד מהצדדים להבין את הקווים האומים של האחר ולהתגמש מולם - בהבנה שאין לנו דרך אחרת. שלבו כוחות למען העם בישראל, שכן אם לא עכשיו אימתי", אמר הנשיא.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתפטר מתפקידוערוץ כנסת