האיחוד האירופי
האיחוד האירופיצילום: iStock

ארגון שוברים שתיקה ושגרירויות המדינות בלגיה, בריטניה והולנד קיבלו לידיהם את העתירה שהגישו נגדם ארגון 'עד כאן' ובכירים בצה"ל, בבקשה לפתוח בחקירה בגין איסוף מידע מסווג על צה"ל והחזקתו ללא פיקוח.

ארגון שוברים שתיקה קיבל את העתירה באמצעות מנכ"ל הארגון אבנר גבריהו, בשגרירויות קיבלו את העתירה נציגים מהשגרירות, ואילו באיחוד האירופי הפנו את השליחים למשרד החוץ.

גלעד אך מנכ"ל ארגון 'עד כאן' הסביר, "מדובר בשגרירויות שמזמינות עדויות בתשלום על המתרחש בצה"ל, דבר שחייב להיבדק ולהיחקר. לא יתכן שיוזרמו כספים ממדינות וישויות זרות שכל מטרתם היא מעקב ואיסוף מודיעין ומידע על פעילות צה"ל בנושאים רגישים, שלא קשורים כלל לזכויות אדם".

אך תקף את התנהלות המדינות הזרות, "מה למדינות הללו ולנושאי הביטחון, שיטות הלוחמה וכו' של צה"ל? אנו שמחים שמסרנו את העתירה לשגרירויות המדוברות, מלבד לשגרירות האיחוד האירופי שסירבה לקבלה, והם מתעלמים מאתנו. אנו נמשיך לפעול נגד שוברים שתיקה והמימון הזר שהם מקבלים, לרבות המימון של האיחוד האירופי, עד לעצירת המחדל. לא ניתן שתהיה התערבות כה בוטה בליבת הביטחון של מדינת ישראל".

נזכיר כי מדובר בעתירה לבג"ץ שהוגשה על ידי ארגון עד כאן, שבעבר חשף כיצד מתבצע הליך גביית העדויות בארגון שוברים שתיקה, ועל ידי מפקדים בכירים בצה"ל, בניהם האלוף גרשון הכהן, תא"ל אמיר אביבי, חברי פורום 'הביטחוניסטים' ועוד.

בעתירה נטען כי גביית העדויות על ידי שוברים שתיקה חורגת מאיסוף עדויות על 'זכויות אדם', וכי החיילים המשוחררים נשאלים על מידע מבצעי מסווג כגון הכשרה צבאית, מיקום יחידות בשטח, תכניות מבצעיות, אמצעי לחימה, נשקים ועוד.

בנוסף, נחשף כי ארגון שוברים שתיקה מקיים קשרים הדוקים עם ממשלות זרות, ואף חתום על חוזים מול ממשלות אירופאיות, לפיהם עליו לספק למממנים עדויות על פעילות צה"ל בתמורה למימון הכספי. בין המדינות הזרות נמצאות בלגיה, בריטניה, הולנד והאיחוד האירופי, נגדם הוגשה העתירה.

למרות כל הממצאים הללו החליט היועמ"ש לתמוך בהחלטת הפרקליטות שלא לפתוח בחקירה נגד שוברים שתיקה, מ'חוסר עניין לציבור'. כאמור, ארגון 'עד כאן' ובכירים בצה"ל מבקשים כעת מבג"ץ להורות ליועמ"ש לפתוח בחקירה, ואף צירפו את המדינות הזרות כמשיבים פורמאליים לעתירה.

נזכיר כי בעתירה ציינו המפקדים הבכירים כי לפי הממצאים ארגון שוברים שתיקה "נוקט בשיטת מודיעין כדי לאסוף מידע ומודיעין על צה"ל, יכולותיו ופעילותו.. בידי הארגון מצוי מידע צבאי בסיווג 'סודי' לפחות, ועשוי להיות נגיש לגומרים עוינים".

עוד נכתב כי "בתשובות שנמסרו לשוברים שתיקה ישנים חומרים בדרגת סיווג 'סודי'.. אין ספק שיש טעם רב לבחון את כלל העדויות הללו, כדי לוודא שלא כלול בהן חומר מסווג".