ד"ר חיים שיין
ד"ר חיים שייןצילום: ערוץ 7

רחובות המדינה ריקים מאדם, אך לבבות רוב האזרחים מלאים בתודה ובהכרת הטוב. מתוך תחושה הבידוד בבתים ובדירות נשמעת אנחת רווחה, ממשלת אחדות לאומית היא צו השעה ומימוש רצון רוב אזרחי המדינה.

החברה הישראלית עומדת בפני אתגרים רציניים ומשמעותיים, בריאותיים, כלכליים ובקרוב מאד להערכתי גם ביטחוניים. אין מודל מובהק שיכול להעריך את תוצאות נגיף הקורונה, או את משך זמן היציאה מהמשבר ועלותו החברתית והכלכלית.

החלטתו של בני גנץ לקדם ממשלת חירום לאומית, תוך תשלום מחיר אישי לא מבוטל, ראויה לכל שבח, היא מהווה ביטוי לאחריות ולמנהיגות. במהלך נאומו בכנסת לאחר היבחרו הוא נראה מותש, אך גם כמי ששלם עם המהלך שיזם וכמי שנגולה אבן מליבו. אין לי ספק שהשתתפותו בממשלת אחדות לאומית תאפשר לו לצבור ניסיון פוליטי ופרלמנטרי ותכשיר אותו להיות ראש ממשלה בהגיע מועד כהונתו.

אין לי ספק שחברי הכנסת מהשמאל ומשרתיהם הנאמנים בתקשורת, יתקיפו אותו תוך שימוש בכל ביטויי השנאה שהיו שמורים עד עתה לנתניהו. פרצופי תשעה באב שלהם מעל המסכים, הם רק קדימונים למסות של רפש ובוץ שיטיחו בגנץ. אחמד טיבי, ליברמן וחבריהם ידברו על יום שחור ונהגי כחול לבן ימשיכו להניף דגלים שחורים. עם זאת כוכב הצפון של מנהיג הוא ההיסטוריה ולא ההיסטריה, דברי הימים ולא מבזקים קצרי מועד.

כחול לבן לא מתפרקת, היא אף פעם לא היתה מורכבת. היו בה קבוצת נשים ואנשים שהחיבור היחיד ביניהם היה שנאה תהומית לנתניהו, תסמונת ביביפובית מובהקת. מפלת ספקטרום, מימין ומשמאל, קפיטליסטים וסוציאליסטים, נהנתנים תל אביבים ואנשי חינוך, אשה חרדית עם אוכלת דתיים לתאבון. לא היתה למפלגה שום אמירה חיובית מהותית מלבד הסיסמא "רק לא ביבי".

שוב הוכח ששנאה ותסכול כלפי האחר, מוגבלים ביכולת לחבר בין שונאים לאורך זמן. כחול לבן שילמה במהירות שיא את מחיר שנאת האחים, שנאת הדתיים, שנאת המתנחלים, שנאת המזרחיים ושנאה כל מי שלא חושב כמו יאיר לפיד. כעת בצעדו האמיץ של בני גנץ נוצרה אפשרות לחבר שוב את הפאזל המופלא של החברה הישראלית אל מול אתגרי ההווה והעתיד.

האליטות הישנות במשפט, בתקשורת באקדמיה ובתרבות הפסידו בגדול. העם היושב בציון מחובר אל היהדות שלו וסולד משיתוף פעולה עם מפלגה שחברים בה תומכי טרור. עם ישראל מחובר למורשת ולמסורת ומוכן למסור את הנפש רק משום שהוא מזהה את מדינת ישראל כמדינת הלאום היחידה של העם היהודי. רבים בציבור חשים בוז לליברמן וחבורתו, שכל רצונם נקמה.

אחריות ציבורית היא אנטיתזה לרצון האישי לנקום. בני גנץ, גבי אשכנזי וחברים אחרים שהיו בכחול לבן, מעולם לא השתייכו לאליטות השמאל. אותן אליטות המליכו אותן רק מתוך תקווה שיש להם יכולת להביס את שלטון הימין.

תודה מיוחדת לנשיאת בית המשפט העליון ולחבריה בהרכב, כמו גם למהלך המצפוני של יולי אדלשטיין שהאיצו גם מבלי שהתכוונו, את התהליכים שהובילו לאחדות לאומית. תודה ליועז הנדל וצבי האוזר שבעמידתם האיתנה מנעו את הקמת ממשלת המיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת.

מילה טובה גם לתרומה של התכנית "ארץ נהדרת" שהפכה להיט בימי הקורונה. כותבי "ארץ נהדרת" כנראה מתוך חיבתם היתרה ליאיר לפיד, הציגו את גנץ כבובה המופעלת על ידו. הגיע הרגע שבו הוא הוכיח שכוכבי התכנית טעו בגדול. יש גבול למה שרמטכ"ל יכול לסבול.

חשוב שבכירי הליכוד וימינה יפנימו את גודל השעה, ידחקו הצידה את העיסוק בתיקים, יאפשרו להקים במהירות את ממשלת האחדות שהיא צו השעה.

מילה אחרונה לבנימין נתניהו ראש הממשלה שבקור רוח, במנהיגות למופת, בחכמה פוליטית מתוך שליחות בשם חזון ענק, מוביל את ספינת ישראל אל חוף מבטחים. אין לי ספק שהוא ביחד עם כל שרי הממשלה יעשו מאמץ אמיתי להנמיך את הלהבות בחברה הישראלית, יובילו אחדות אמיתית, שהרי אין לנו ארץ אחרת. חודש ניסן במסורת ישראל הוא חודש הגאולה, ואין גאולתם של ישראל מתקיימת אלא באחדותם.

באדיבות העיתון "ישראל היום"