נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו בישיבת הממשלהצילום: חזקי ברוך

המכון הישראלי לדמוקרטיה שיגר בסופ"ש חוות דעת למפלגות הליכוד וחוסן לישראל בדרישה שלא לבטל את ההגבלה על מספר השרים וסגני השרים, כפי שנקבע בחוק יסוד הממשלה.

כותבי חוות הדעת, ד"ר אסף שפירא, ד"ר עופר קניג ופרופ' גדעון רהט, מציינים כי מספר השרים המסתמן בממשלה החדשה גדול באופן חריג וקיצוני וצפוי להיות פי שניים מדמוקרטיות בעלות אוכלוסייה הדומה לישראל- פינלנד (19 שרים), הולנד (16 שרים), אירלנד, סלובקיה, צ'כיה ואוסטריה (15 שרים בלבד).

בנוסף, מספר משרדי הממשלה בישראל גבוה באופן ניכר בהשוואה לשאר המדינות. בהינתן קואליציה של 73 ח"כים ו- 30 שרים, על כל 2.4 ח"כים מהקואליציה (לפי קואליציה של 72 ח"כים) יתמנה שר.

"על הממשלה המסתמנת לצמצם את מספר השרים וסגני השרים. יש לכך יתרונות חשובים מבחינת משילות, יעילות, תפקוד הכּנסת וחיזוק אמון הציבור בפוליטיקה. ממשלה כזו תמנע גם בזבוז כספי ציבור, ועל רקע המיתון הכלכלי הצפוי בשל משבר הקורונה, יש חשיבות לכך מיוחדת".

על פי ההערכות מדובר בחיסכון מצטבר שנתי בסך כ- 60 מיליון שקל מלשכות השרים בלבד (ההערכה הכלכלית בוצעה על פי ממוצע עלות לשכת שר בשנה העומדת על 5.5 מיליון שקלים בשנה החישוב כולל 30 שרים – 4 סגני שרים).

בחוות הדעת מציינים החוקרים כי "ריבוי שרים יפגע ביעילות הדיונים ותהליכי קבלת ההחלטות בממשלה; הקמת משרדים שנחיצותם מוטלת בספק; ויהווה פגיעה בעבודת הכנסת עקב הקטנת מספר הח"כים הפנויים לעבודה פרלמנטרית".

חוות הדעת המלאה