תא"ל ד"ר דני גולד
תא"ל ד"ר דני גולדצילום: פרטי

תא"ל ד"ר דני גולד, ראש מנהלת המחקר והפיתוח במשרד הביטחון (מפא"ת) ומי שזכה בפרס ביטחון ישראל על "כיפת ברזל", מעניק בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" הצצה ראשונה למאמצים לייצר בארץ מערכות הנשמה, לפתור את המחסור בציוד מגן על ידי חיטוי ושימוש חוזר, ולאפשר זיהוי מוקדם של חולי קורונה באמצעות בדיקות קוליות.

"ייצור מוגבר של מכונות הנשמה בארץ יתחיל בתוך זמן קצר, לא שבועות", הוא אומר, אך לא מתחייב על כמה ימים זה ייקח במדויק.

"אנחנו מודעים לדחיפות", אומר גולד, "העבודה מתבצעת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, כשבחלק מהפיתוחים התחלנו כבר לבצע ניסויים רפואיים עם בתי החולים, תוך הקפדה על הנהלים הרבים הכרוכים בכך, כמו אישור וליווי של ועדות הלסינקי".

"אנחנו משלבים למידת מכונה כדי לזהות בקול של הנבדק חשד להימצאות הנגיף. הקול אמור להיות מושפע מהפגיעה במערכת הנשימה, להשתנות עוד לפני שנשא הנגיף מרגיש את ההשפעות האחרות של המחלה. פיתחנו כבר שתי אפליקציות לאיסוף הנתונים, גם למכשירי אייפון וגם לאנדרואיד, ואנחנו אוספים הקלטות של חולים ומנתחים אותן באמצעות בינה מלאכותית. טובי המוחות עובדים על הפרויקט הזה. אם נגיע איתו לתוצאות טובות אפשר יהיה להורות לאנשים להתקשר ולתת דגימת קול, ואם יהיה חשד שחלו, לזמן אותם לבדיקה לפני שידביקו אחרים. תוך כמה שבועות נדע אם הצלחנו".