הגעלת כלים
הגעלת כליםצילום: Yonatan Sindel/Flash 90

משרד האנרגיה מבקש לרענן לקראת חג הפסח את הנהלים וכללי הבטיחות להגעלת כלים לטובת הציבור הדתי ברחבי הארץ, זאת במקביל לשמירה על הנחיות משרד הבריאות והמשטרה בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

מערכת הגעלת הכלים מתבססת על דוודי מים רותחים המחוממים באמצעות מבער של גז המחובר למכל גז נייד. שימוש במערכת לא בטיחותית ואי עמידה בכללי בטיחות וזהירות עלולים להביא לפגיעה בנפש וברכוש. כאמור, במשרד קוראים לציבור המגעיל את הכלים להישמע להנחיות משרד הבריאות והמשטרה, לשמור על מרחקי הפרדה בזמן העמידה בתור להגעלה ולהימנע מהתקהלויות בעמדות אלה.

המשרד הפיץ לספקי הגז השונים הנחיות וכללים בנוגע להתקנה בטוחה של המערכות ותפעולן.

את ההנחיות ניתן למצוא בלינק הזה

בין ההנחיות שניתנו: התקנת המתקן באזור מאוורר ולא סגור על מנת למנוע דליקה, שמירה על מרחק בטיחותי של המכל ממקור האש, מניעת דליפה של גז, וכמובן, בדיקה מוסמכת של המתקן על ידי מתקין מוסמך בעל הרישיון.

כמדי שנה לפני חג הפסח מוקמות ברחבי הארץ מאות עמדות להגעלת כלים. במהלך פעולות אכיפה של משרד האנרגיה בשיתוף גורמי אכיפה של הרשויות המקומיות, התגלו בשנים האחרונות מספר מקרים לא מבוטל של עמדות לא חוקיות. חלקן הוקמו בתוך מבנים וחלקו פעלו באמצעות ציוד שאינו עומד בדרישות התקן ומסכן את שלום הציבור. במקרים אלה סגר אגף הפיקוח במשרד את העמדה, החרים את מכלי הגז וסילק את המפגע. בחלק מהאירועים אף נפתחה חקירה פלילית כנגד אותם מפעילים של העמדה.

במידה ומערכת הגעלת הכלים אושרה ונבדקה על ידי טכנאי גז מוסמך ובעל רישיון, ייתלה במקום שלט המציין זאת ועליו גם הוראות בטיחות.