לוחמי מג"ב בגבעת קומי אורי
לוחמי מג"ב בגבעת קומי אוריצילום: דוברות המשטרה

האירוע האחרון מצא אותי בלי מילים: יהודים זרקו בקבוק תבערה על יהודים אחרים. יהיו הנסיבות אשר יהיו, זה קרה. בכניסה לישוב שלי, ואני דובר הישוב.

אז אחרי התגובה הנחרצת, המתנערת והמתבקשת של הנהגת הישוב, מנסה לסדר את המחשבות.

אירוע שבו יהודים מנסים לשרוף יהודים הוא מעבר להאשמות הרגילות של מי התחיל ומי התסיס. נחצה פה קו מזעזע שעד היום לא נחצה. בטח לא בצורה כזו.

יצהר נמצאת בנחלת יוסף הצדיק, מי שחלם על תיקון העולם בפרפקציוניזם מוחלט. כשמי שעיצב את דמות הישוב היו תלמידי ישיבת "עוד יוסף חי" בשכם והם בהחלט התכוונו לזה.

התסבוך מתחיל לפני 3500 כשהדבר הראשון שיש לתורה לומר על יוסף זה - "וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם". הוא בעל החלומות והוא ישנה סדרי עולם. באחים שלו יש פגמים, הם ישתחוו לו, הם מפריעים לחלום. לאוטופיה. האחים כמובן לא מתחברים לרעיון - וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם.

אבל האבא יעקב אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו, מאמין בו, אבל רוצה שיוסף יכיר גם ביתרונות של אחיו. אי אפשר למלוך לבד, אי אפשר לחלום לבד.

הוא שולח אותו לאחיו שרועים בשכם, המקום בו הרגו בני יעקב עיר שלמה כדי להציל את אחותם, ומצווה אותו "לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ" שלום אחיך (!).

המדרש מספר שלפני שנפרדו למד יעקב עם יוסף את פרשת עגלה ערופה. כִּי יִמָּצֵא חָלָל בָּאֲדָמָה.. נֹפֵל בַּשָּׂדֶה לֹא נוֹדַע מִי הִכָּהו. וְכֹל זִקְנֵי הָעִיר הַהִוא הַקְּרֹבִים אֶל הֶחָלָל יִרְחֲצוּ אֶת יְדֵיהֶם עַל הָעֶגְלָה הָעֲרוּפָה בַנָּחַל .וְעָנוּ וְאָמְרוּ יָדֵינוּ לֹא שָׁפְכוּ אֶת הַדָּם הַזֶּה וְעֵינֵינוּ לֹא רָאוּ".

וכי תעלה על דעתך שזקני בית דין שופכי דמים הן? אלא שלא ראינוהו ופטרנוהו בלא מזון. (משנה מסכת סוטה פרק ט).

יעקב מלמד את יוסף על דין עגלה ערופה, וזקני בית דין הצדיקים, אלו שיושבים כל היום בבית המדרש שנאלצים לצאת מהעיר ולהתנצל על רצח. כן. יש להם אחריות למה שקורה סביבם. לא מספיק להיות אדם טוב בעצמך, אתה חייב להיות רגיש למי שסביבך. אחרת - אתה חלק מהבעיה.

ליוסף השיעור מגיע מאוחר מידי. ועוד "בְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ". כשהוא בא להתקרב זה מאוחר מידי. אנחנו חייבים לעצור פה עכשיו. אי אפשר לשאת את הדגל, להתקדם קדימה ולהביט ברע של האחים. אם זה המחיר, התוצאה מסוכנת מידי.

אם מחיר הביטחון ותפיסת שטח חדש ליהודים הוא יהודים שמנסים לרצוח יהודים - לא שווה להמשיך את זה. לא ככה. עם כל הכאב. רגע לפני מכירת יוסף 2020 וקרע בלתי נמנע חייבים לעצור לחשבון נפש נוקב.

המשותף לרוב מוחלט של תושבי יצהר הוא החלומות הגדולים. אנחנו באמת חולמים לתקן עולם בכל תחום אפשרי. כמות היוזמות "המשיחיות" שיוצאת מפה היא אסטרונומית ביחס לכמות התושבים, וזה מדהים ומדליק כאחד.

אנחנו אבל לא לבד. יש סביבנו עם שלם מלא בכשרונות, יתרונות, חלומות ויכולת לייצר סינתזה מופלאה. כן. גם בצה"ל, מג"ב, ואפילו משטרה. וכן, גם אם הקצב שלהם לגמרי אחר.

להפנים את זה עמוק זו הדרך היחידה להגשים את החלומות בשלמות. מותר לריב, אבל אין פה מלחמה. עוד לא נחצה הקו. 

עכשיו הזמן לתקן

צבי סוכות הוא דובר היישוב יצהר