הועדה המסדרת
הועדה המסדרתצילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

הוועדה המסדרת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן (כחול-לבן) אישרה היום (שני) את מינויים של שלושה סגנים זמניים ליו"ר הכנסת.

הסגנים שנבחרו הם חברי הכנסת: איתן גינזבורג (כחול-לבן), יעקב מרגי (ש"ס) ומאיר כהן (יש עתיד). זאת עד לבחירת סגני יו"ר קבועים ועל בסיס מפתח מוסכם של 2/3 לקואליציה – 1/3 לאופוזיציה.

על פי ההסכמות המוקדמות אמור היה ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) להתמנות לסגן, ולא ח"כ מאיר כהן, אלא שהוא הציע את ח"כ מנסור עבאס (הרשימה המשותפת) במקומו

נציג סיעת יש עתיד בוועדה, ח"כ מיקי לוי, הביע התנגדות ואמר שסיעתו הסכימה למינויו של ח"כ טיבי לסגן יו"ר זמני ומרגע שמציעים להחליפו, הרי שסיעת יש עתיד מתנגדת ומציעה במקום את ח"כ מאיר כהן.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הציע לפתור את העניין בכך שיוגדל מספר הסגנים הזמניים לחמישה או לשבעה סגנים, באופן כזה שלכל סיעה יהיה נציג בנשיאות הכנסת (יו"ר הכנסת והסגנים) כמו בשגרה הפרלמנטרית.

מקלב הסביר כי "ממילא יו"ר הכנסת הזמני, בני גנץ (כחול-לבן) לא יוכל לנהל את כל ישיבות המליאה. השבוע הישיבות עדיין קצרות, אך משבוע הבא או בשבועות הבאים יתחילו דיונים ארוכים וברור שיהיה צורך בעוד סגנים. גנץ לא יוכל לנהל את כל הישיבות בעצמו וגם שלושה סגנים לא יספיקו".

הצעתו של ח"כ מקלב נדחתה לעת עתה, אך יו"ר הוועדה ניסנקורן, הודיע שאם יהיה צורך הנושא יובא לדיון מחדש וימונו יותר סגנים זמניים עד למינויים הסופיים של סגנים קבועים.

בעקבות הודעתו של ח"כ מיקי לוי החליט יו"ר הוועדה, ניסנקורן, לעשות הפסקה לצורך התייעצויות, במהלכה הועלו אפשרויות שונות על-מנת להגיע להסכמות. משלא הושגו הסכמות וסיעת יש עתיד דבקה בהתנגדותה להחלפה בתוך הרשימה המשותפת, הועלה מינוי של ח"כ כהן במקומו של ח"כ טיבי. בהצבעה שנערכה בתום הדיון, שלושת המינויים של הסגנים הזמניים אושרו פה-אחד.

לפני פיזור הישיבה, ביקש היו"ר ניסנקורן, לעדכן את חברי הוועדה וחברי הכנסת שהשתתפו בדיון, כי חבר סיעתו, ח"כ יזהר שי (כחול-לבן), קיים התייעצויות עם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, והיועצת המשפטית לוועדה המסדרת, עו"ד ארבל אסטרחן, לגבי האפשרות לקיים ישיבות ועדה ומליאה במקרה שמספר גדול של חברי כנסת יהיו מנועים מלהגיע למשכן בגלל הקורונה. ניסנקורן הודיע, כי בכוונתו לקיים דיון מסודר בנושא בוועדה לצורך קבלת החלטות וכי כעת הוא מעדכן את הוועדה בלבד.

ח"כ יזהר שי הסביר: "אם בעיית קורונה תתרחב והרבה ח"כים יהיו מנועים מלהגיע למשכן עקב בידוד או חלילה עקב הידבקות, אז תידרש הצבעה מרחוק. התרחיש הגרוע עשוי להיות שסיעה שלמה תהיה בבידוד ואז יש ממש פגיעה בדמוקרטיה, או שרנדומלית מספר גדול של ח"כים לא יוכלו להגיע. לכן יש חשיבות להסדיר את סדרי העבודה כמה שיותר מהר, על-מנת לשמור על רציפות החקיקה והדמוקרטיה בכלל. ההתייעצות עם היועצים המשפטיים נועדה למצוא מתווה חלופי לשינוי התקנון שעשוי לקחת זמן, לפחות שבועיים. אנחנו מבקשים לקדם מענה מיידי לסיטואציה כזו".

היועצת המשפטית, עו"ד אסטרחן, ציינה "מדובר במתווה לחקיקה מיידית ומאותו הרגע יש אפשרות לנהל דיונים בוועדות וגם במליאה, רק אם אנשים מנועים מלהשתתף רק בגלל קורונה ולא בגלל סיבות אחרות, מישהו ששבר יד וכד'. רק עכשיו אחרי שנבחרו סגנים ותהיה נשיאות אפשר יהיה להתחיל עם התהליך הזה".

ח"כ שי הוסיף ואמר, "הנוהל הזה יהיה זמני עד לתום משבר הקורונה ומטרתו לאפשר הצבעה חוקית שלא ממשכן הכנסת".

יו"ר הוועדה, ח"כ ניסנקורן, שב והודיע, כי בכוונתו להביא את הנושא לדיון בוועדה באופן מסודר בהקדם.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתפטר מתפקידוערוץ כנסת