פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטהצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

לאחר שיו"ר חוסן לישראל בני גנץ, החליט לחבור לממשלת אחדות בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, במחיר פירוק כחול לבן אשר עמד בראשה, חברת הכנסת פנינה תמנו שטה בחרה אף היא לעזוב את 'יש עתיד' ולחבור לגנץ ב'חוסן לישראל'.

בראיון ראשון מאז שהודיעה חברת הכנסת על החלטתה, היא סיפרה על המניעים, ואמרה: "אני חושבת שהם לא קוראים נכון את המפה. הציבור הישראלי לא צריך לשלם מחיר על התבצרות". בהמשך, התייחסה למגעים המתקדמים לקראת ממשלת אחדות-חירום, ואמרה: "אנחנו מקבלים ממשלה שוויונית ויהיה לנו וטו על כל החוקים שיעברו".

חברת הכנסת החלה את דרכה בכנסת בשנת 2013 במפלגת 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד, "'יש עתיד' בשבילי היה בית פוליטי מאוד רציני וחם. אבל לעיתים בתוך הפוליטיקה יש החלטות קשות, אבל הכרחיות. ראיתי בממשלת האחדות, החירום הזו, שעומדת לקום כצו השעה. לא ראיתי את עצמי מצביעה נגד הממשלה הזאת, היה ברור לי שאני לא הולכת להיות לעומתית", אמרה.

לדבריה, החלטתה לא הפתיעה את לפיד שכן, "זה היה תהליך, הדעות שלי היו גלויות, אני גם אמרתי אותן בפומבי. היו לנו שיחות לפני, הייתי צריכה להגיע להחלטה". עוד אמרה ח"כ כי " אני חושבת שהם לא קוראים נכון את המפה. יש לי הרבה כבוד ליאיר לפיד וגם לבוגי, אני חושבת שבסוף אנשים הולכים לפי האמונה שלהם, זה לראייתם ולתפיסתם. היו לי חילוקי דעות והייתי עושה שקר בנפשי אם הייתי נשארת באופוזיציה או מצביעה נגד ממשלה בה אני מאמינה. בסוף, הגעתי לצומת שבה אני אומרת לעצמי שאני לא רואה עין בעין את הדברים כמו יאיר לפיד. היו הרבה צמתים כאלה, אבל לא כמו הצומת שבה אנחנו נמצאים, צומת היסטורית וחשובה".

לדעתה של חברת הכנסת תמנו שטה, "אנחנו כחברי כנסת, גם אם אנחנו לא ראשי המפלגה, יש לנו אחריות ציבורית להיות אמתיים כלפי הציבור, שליבנו ופינו יהיו שווים. אני ראיתי כצו השעה להיות מספיק אחראית, לתת את הגב לגנץ ולא להשתפן ולהישאר בבית הפוליטי שלי עם החברים שאני מאוד אוהבת, ולצאת לדרך חדשה שגם אני לא יודעת איך היא תסתיים. האחריות של כולנו, כמנהיגים וכנבחרי ציבור, היא החובה לדעת לקרוא את המפה, ואת העובדה שדברים השתנו, התנאים השתנו והמצב שונה".

היא סיפרה כי בסבב הבחירות השני היו חילוקי שעות סביב כניסה לממשלת אחדות לפי מתווה הנשיא, "מי שלקח את ההחלטה זה היה גנץ, הוא החליט שהוא לא מפרק את כחול לבן. אחרי שהיו בחירות שלישיות, איך אמר איינשטיין? 'לעשות את אותו דבר, פעם אחר פעם ולצפות לתוצאה שונה, לדעתי - זו אי שפיות'. זו אי שפיות, ידענו שיש פה 2 בחירות, מי שמספר אחרת משקר לציבור - או ללכת לבחירות, וזה לא משנה אם נדחה את זה עוד חצי שנה או שנה, או להיכנס במצב הנוכחי עם כל הנסיבות שהשתנו. מי שמנותק מהמציאות והולך עם הראש בקיר לא בא להועיל לציבור".

אני רוצה להאמין שאפשר אחרת

בהמשך, הביעה את דעתה על המהלך של יו"ר מפלגתה בני גנץ, ואמרה: "אני חושבת שבני גנץ לקח החלטה מאוד קשה, מבחינתו זה היה מפעל שהוא הקים, כחול לבן, יחד עם לפיד. הוא לקח החלטה קשה, מתוך אחריות ואני מאמינה בגנץ שהשיקולים שלו הם נכונים ומהמקום הכי דואג לחברה הישראלית ולעם ישראל". לכן בחרה ללכת בעקבותיו, "מתוך מקום לתת גב להחלטה האמיצה ולמנהיגות האמיצה של גנץ בעת הזאת, הוא משלם על זה מחיר. אני יודעת שהם באים בלב נקי כדי לתרום למדינה, אבל צריך גם אומץ לב לדעת שכשהבית האידיאולוגי הוא לא הבית האידיאולוגי, לקום וללכת ולא להיות צבועים".

היא התייחסה לאפשרות שעמדה בפני כחול לבן טרם הפירוק, להרכיב ממשלה צרה עם חברי הרשימה המשותפת, אפשרות שנגנזה לאחר שחברי מפלגתה לשעבר הנדל והאוזר סירבו לתמוך, ואמרה: "אני, להבדיל מאחרים, אומרת את האמת. בסוף, יועז וצביקה לא הבטיחו לאף אחד אחרי הסבב השני, שגם אז הם התנגדו, שהם הולכים להצביע בעד הדבר הזה. אני לא מבינה את ההאשמה כלפיהם". עוד הוסיפה, כי היא "לא אוהבת ממשלות צרות שהופכות את הממשלה לסחיטה יותר. עם תפיסותיי המרכז-ימין זה לא היה לי קל. עם זאת, כאשר הקוקפיט לשעבר, החליטו שהולכים על הדבר הזה, אמרתי - אם נגיע לשלב שנצטרך להצביע, אני אצטרך ליישר קו", אך הדגישה כי "אני לא ראיתי את זה קורה".

אופציה נוספת שעמדה בפני כחול לבן הייתה לאפשר ממשלת חירום של נתניהו, קצובה למספר חודשים, עם תמיכת כחול לבן בכל הקשור לנושא הקורונה באופן גורף, אפשרות שלא ניסו חברי המפלגה להוציא אל הפועל. ח"כ התייחסה לדברים ואמרה: "ומה בסוף הדרך? בחירות. אני חושבת שהציבור הישראלי לא צריך לשלם מחיר על התבצרות, אני לא חושבת שפוליטיקאים יכולים להיות רק במקום של התבצרות. בסוף, צריך לדעת גם להגיע לסוג של פשרות".

לדבריה, "החברה הישראלית, חוץ ממשבר הקורונה, משוסעת ומפולגת. אני חושבת שאנחנו צריכים להתחיל לחבר, אנחנו חייבים להתחיל לחבר. אנחנו חייבים להבין שהבית הזה, אחרי אלפיים שנות גלות הגענו לבית הזה, ואנחנו לא יכולים לחרב אותו מבפנים. מבחינתי זה גם אחד הדברים שמאוד השפיעו עליי, אני רוצה להאמין שאפשר אחרת", והוסיפה: "אני הייתי מאלה שהתנגדו לחוק שבא ואומר שצריך לפסול את ההתמודדות של נתניהו, באמצעות חוק פרסונלי, של ח"כ עם כתבי אישום לא יוכל להקים ממשלה".

אם לא נרתם למשימה הזאת, הדברים יהיו יותר גרועים

ינון מגל ציין בפני חברת הכנסת כי 'יש עתיד' ו'תל"ם' הגיבו לדבריה בראיון, ואמרו: 'בעת משבר לאומי, תמנו שטה וחברי מפלגתו של גנץ, נותנים יד להגדלת ממשלה של מעל 30 שרים, מאות מיליונים לפוליטיקה במקום לצוותים רפואיים, לעסקים קטנים ולאזרחי המדינה. זו סטירת לחי לבוחרים. זו לא ממשלת חירום - זו הפקרות'. על כך השיבה תמנו שטה: "אני גם לא אוהבת את זה שהממשלה הזאת הולכת להיות גדולה, אנחנו עדיין נמצאים בתוך המשא ומתן ואנחנו נעשה הכול כדי לצמצם אותה".

אך מנגד הדגישה כי "יש לנו גם הישגים חסרי תקדימים. אנחנו מקבלים ממשלה שוויונית ויהיה לנו וטו על כל החוקים שיעברו, וטו על מינוי תפקידים רגישים כגון מפכ"ל ויועמ"ש ועוד". לכן, "בין הבחירה שלא להשפיע לבין להשפיע בתקופה הקשה הזאת - הבחירה היא להשפיע". חברת הכנסת הודתה כי "אני לא סגרתי שום הסכם שאני הולכת להיות שרה. אני כן יכולה לומר לכם, שכמעט כמו כל פוליטיקאי אחר, בוודאי שיש אספירציות ורצון טוב לעשות את השליחות שלי בתפקידים משמעותיים".

והוסיפה: "אם כך יהיה הדבר - זו תהיה לי זכות מאוד גדולה. אם אהיה שרה, אהיה גם השרה האתיופית הראשונה. במידה ואמונה לשרת הקליטה והעלייה, כמישהי שעלתה בגיל 3 וכמי שגדלה בבית עם כל הקשיים של הורים שלא דוברים את השפה וחסמים, אני אעשה הכול כדי לעזור לעולים חדשים, מילדים עד מבוגרים. בוודאי שאתן את הדחיפה הראויה לזרז את העלייה של הממתינים לישראל".

לסיכום אמרה כי היא "מאמינה שגנץ יהיה ראש ממשלה. יש פה הבטחה על השולחן שבעוד שנה וחצי הוא נותן תאריך שהוא יוצא. אנחנו נמצאים בעיצומה של מגפה עולמית שהגיעה גם לישראל. לא יכול להיות מצב שאנחנו נשב באופוזיציה ונשחק ב'כאילו' שאנחנו משפיעים. בתקופה הזאת אנחנו צריכים להיות בתוך הממשלה, לעזור, להשפיע, לנהל, לדאוג שאנחנו שומרים מצד אחד על הדמוקרטיה ומצד שני על הבריאות, ועוד צדדים שהם החברתיים. בסוף, אם לא נרתם למשימה הזאת, הדברים יהיו יותר גרועים. לכן, לקחנו אחריות ונכנסו לממשלה".