ליל הסדר
ליל הסדרצילום: ISTOCK

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול וראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר, מתייחס בראיון לערוץ 7 לתחושות הקשות סביב ליל הסדר המתקרב, בו ניאלץ לקיים את החג במנותק מבני המשפחה המורחבת, ובעיקר במנותק מהסבים והסבתות.

בהתייחסו לסוגיית השימוש בטכנולוגיות כדוגמת 'זום' בליל הססדר קובע הרב שרלו כי אכן "יש התלבטות כי זו סוגיה סבוכה", אך עם זאת הוא מעיר כי "המרחקים בין העמדות השונות מצומצמים מכפי שנראה".

"אם המחלוקת הייתה אסור בשום אופן או מותר ללא הגבלה היה צריך פסק הלכה חותך, אבל גם במה שפורסם על ידי חכמי המערב זה הוגדר כמותר למי שזקוק לזה וגם האוסרים אומרים שבספק פיקוח נפש מותר כך שהמרחקים מצטמצמים".

מוסיף הרב שרלו ומדגיש כי יש לזכור שכל אותם ערכי משפחתיות שלכאורה נדחקים לשוליים בחג הפסח הקרוב כפופים ל'אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים' "הערכים הללו כפופים למה שרבש"ע חייב דרך ההלכה ואין טעם לעשות משהו שהוא לא כפוף להלכה".

מאחר וכך הרי שיש לראות באיסור קיום הסדר המשפחתי המורחב איסור הלכתי לכל דבר ומאחוריו עומדים כל הרבנים. הרב שרלו מוסיף ומדגיש: "רבנים קבעו שיש כאן איסור הלכתי לקיים סדר משפחתי. בעולם החרדי זה לקח יותר זמן להפנים וכדרכם הם עברו מקיצוניות לקיצוניות, מהמשך לימוד כרגיל ועד הוצאת דין רודף למפר ההוראות, אבל יש כאן עמדה חד משמעית הלכתית שלא ניתן לקיים את הסדר".

במציאות שכזו נותרה המשימה לעשות זאת באופן מכבד ומתחשב בקושי של הדור המבוגר, "אסור להתעלם ממצוקת הבדידות".

על כך שאלנו את הרב שרלו אם מוטלת חובה הלכתית לסגור דלת גם בפני סב או סבתא המבקשים לקחת את האחריות על עצמם ולהגיע בכל זאת לחג. על כך משיב הרב שרלו בחיוב נחרץ: "כן. אם זו הייתה שאלה שנוגעת אליו אישית מותר לקחת סיכון מסוים, כמו כל מי שעושה סנפלינג או עולה עם רכב לכביש, אבל דברי התוספות בבבא קמא הם ש'יותר יש לו לאדם להיזהר שלא יזיק אחרים משלא יוזק בעצמו'. הידבקות של סבא וסבתא היא בעלת משמעות ציבורית שמסכנת אחרים, תפיסת מיטות בטיפול נמרץ, השקעה עצומה של מאמצים רפואיים, מכונות הנשמה שחסרות ועוד. כיוון שמדובר בהשלכה לציבור יש הלכות מפורשות בעניין הזה"

על סוגיית 'פסק הזום' שאלנו כיצד אירע שנוצרה חלוקה בין פוסקים ספרדים לאשכנזים והרב שרלו שולל את החלוקה הזו. "לא נכונה החלוקה לרבנים אשכנזים וספרדים, אבל היו רבנים ספרדים, ובראשם הרב עוזיאל זצ"ל, שהתירו חשמל ביום טוב, אבל בהיבטים אחרים הקו אינו עובר בין ספרדים לאשכנזים אלא מדובר בהתבלטות קשה כי הבדידות קשה מסוכנת ומדרדרת, ומצד שני אנחנו מבינים לעומק ששימוש במסכים בשעת חירום משמעותו היא איבוד משמעות יום טוב ושבת שאופיים כיום הוא ההתנתקות מהמסכים".