ביצים
ביציםצילום: ISTOCK

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ עודד פורר, קיימה היום (שלישי) ישיבה במהלכה סקר מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, את פעולות משרדו להתמודדות עם משבר הקורונה.

רינסקי הציג בפתח הדיון את פעילות המשרד במסגרת המשבר: "זה מצב אחר לחלוטין ממצב מלחמה, אם במל"ח יש כ-300 עסקים חיוניים, פה מדברים על אלפים. שימור ליבת פעילות ענפי המשק על 30 אחוז היה במוקד, מזון, פרמה וטואלטיקה הוחרגו. היה חשוב לנו מאוד שחברות מייצאות ימשיכו לעבוד. עוד היה חשוב לנו לשמור על רציפות שרשרת ההספקה, שלכל המפעלים החיוניים תהייה המשכיות, ושיהיו חומרי גלם, ברמה הלאומית".

"בנוסף פעלנו ששמי שנסגר, מסעדות או חנויות, יוכלו להמשיך לעשות את הפעילות אונליין. קיבלנו הרבה פניות פרטניות במוקד שלנו – מתוך 10 אלפים פניות 4,000 היו לעניין הקרן לעסקים קטנים ובינוניים", הוסיף.

לדבריו, "בנמלי הים יש מעט עיכוב בכניסת אוניות, להכנסת מוצרים דחופים אנחנו יודעים לתת קדימות. אחת הבעיות היא ש-90 אחוז מהיבוא והיצור בא באוניות, אך המוצרים היקרים יותר מונעים במטוסים. 50 אחוז מהמטענים באו בשגרה בטיסות תיירים. צריך חלופות – בעבודה מול רת"א, ביצירת יותר מטוסי מטען, צריך לייצר ליצואנים והיבואנים רשת ביטחון, לכן אנחנו יוצאים מחר לתת רשת ביטחון למטוסים, שנדע למלא כל מטוס שיוצא, סה"כ ל-7 יעדים. אם צריך להטיס מטוס להביא חומר מהעולם יהיה לנו את המערכות משומנות לעשות זאת".

"לעניין היבואנים עשינו לא מעט הקלות רגולטוריות, במכון התקנים, מול רגולטורים במשרדים אחרים ועוד. עם הקמעונאים אנחנו בקשר רציף לוודא שיש על המדף את כל המוצרים הנדרשים, במידה ויש חוסר, אנחנו בקשר עם משרדים רלוונטיים לראות איך משחררים מכסה בלי מכס, להביא את זה מהר. כל יום אנחנו מתלבשים על תחום אחר, ומנסים לסייע לו ככל הניתן", ציין.

יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר: "זו פעם ראשונה שאנחנו שומעים על הרבה מאוד מהפרטים, תוציאו הודעות מסודרות, הבלגן חוגג. תוציאו הנחיות מסודרות. גם התוכנית הכלכלית שיצאה אתמול, אף אחד לא יודע מה התוכנית, למי זה יוצא, מה הגיע, מה לא הגיע".

ח"כ אורית פרקש-הכהן: "לגבי מגזר העסקים הקטנים: אני מצפה מכם להקים מעין מפקדה קטנה בתוך המשרד, שנותן מענה ועוקב מה קורה עם הקרן לעסקים קטנים ובינוניים. הקרן מוטמעת מאוד לאט, משנה את הכללים תוך כדי ומספר הפניות אליה מאוד נמוך. זה מעיד על משהו שלא עובד".

רינסקי: אני מקבל את הרציונל שאנחנו צריכים להיות גוף מטה שמרכז פניות. יש לנו מוקד ספציפי לעסקים קטנים, התקבלו כ-10,000 פניות, כמעט 4,000 על קרן ההלוואות, ואנחנו נותנים ליווי צמוד. אנחנו בודקים תוך כדי תנועה את הבעיות והרגולציה ומהיום התהליכים ישונו".

לשאלתה של ח"כ פרקש הכהן לעניין חסרים במזון השיב רינסקי: "95 אחוז מהמזון נשען על התעשייה המקומית, אין לנו בעיה. אנחנו בהשוואה כל הזמן. פיקוח מחירים נבחן לגבי מוצרים ספציפיים, לא צריך זאת כרגע. לגבי ביצים זה נכון, יש מידי פעם חוסר, גם לגבי חלק מהירקות. המדינה שמה יד בכיס, כדי להביא עוד ביצים מאוקראינה. אני מניח שהמחסור נובע מהביקוש, סביב פסח".

לשאלת ח"כ מיכאל מלכיאלי לעניין הגבלת המחיר על מסכות, השיב רינסקי: "יש מלחמה בעולם להשיג את המסכות, בזמן מאוד קצר הצלחנו להקים פה מצב, במסגרתו ימשיכו בשבוע הבא לפעול 2 מפעלים שייצרו מסכות. יחד עם זאת, היכולת שלהם לא תספק את מה שמדינת ישראל צריכה".

ח"כ פורר: "כשמנכ"ל משרד הבריאות אומר שהוא שוקל לחייב במסכות, באופן אוטומטי כל אזרחי ישראל מנסים להשיג מסכות. כך גם המחיר קופץ. לעניין מחיר האלכוג'ל הבנתם שאתם צריכים להתערב בשלב כל שהוא. ח"כ מלכיאלי שואל אם אתם ערוכים להתמודד גם עם המסכות".

רינסקי: "המפעלים יודעים לספק את כל הביקוש בארץ של האלכוג'ל, אבל לא כך במסכות. יכול להיות שגם לא נצליח לייבא את זה, אך אנחנו כן עם היד על הדופק. הצלחנו להגיע למחיר של 10 ₪ ל-3 מסכות".