הרב בוטח
הרב בוטחEliran Baruch

הרב שמולי בוטח שוקל לנקוט בצעדים משפטיים נגד העיתון הבריטי 'גארדיאן' בשל טור דעה שלדבריו מוציא את דיברתו.

בוטח סיפר ל'ג'ואיש ג'ונרל' כי במאמר שהתפרסם שלשום ונכתב על ידי צ'ארלס ברמסקו הוא מנסה לייצר השוואה בינו לבין דמות בסדרת הדרמה של HBO 'הקנוניה נגד אמריקה'.

הסדרה, שהיא עיבוד לספרו של פיליפ רות' עוקב אחר קורותיה של משפחה יהודית בתרחיש דימיוני לפיו הלאומן הקיצוני צ'ארלס לינדברג ניצח את פרנקלין רוזוולט בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 1940 ובעקבות כך גוברת האנטישמיות משמעותית.

במאמר ביצע ברמסקו השוואה עלייתו הפיקטיבית של לינדברג לשלטון והתנהלותו לזו של הנשיא דונלד טראמפ. הוא גם משווה בין הדמות בסדרה של 'הרב ליונל בנגלסדורף' שנעצר בחשד שהוביל את מה שמוגדר כ'קנוניה יהודית נגד ארה"ב'.

"הדמות של הרב בנגלסדורף מתנהלת בדיוק כמו הרב שמולי בוטח, שפועל למענו של טראמפ, ומתנער מהאחריות לשנאה שזורע הנשיא באמריקה. הוא מייצג את הבייס היהודי של מצביעי טראמפ שנותן לו גיבוי להקצנה", טען הכותב.

הרב בוטח אמר בתגובה כי הוא תוהה כיצד מתפרסם מאמר שנאה שכזה, דווקא על רקע ימים של חשבון נפש כשהעולם כולו מתמודד עם מגיפת הקורונה.

"לגרדיאן יש זכות למתוח ביקורת ככל שירצה על הנשיא במאמרי המערכת אבל האנלוגיה שבוצעה ביני לבין דמות הרב מאותה סדרה חוצה קו אדום", אמר בוטח.

"אי אפשר להציג דמות שהיא כביכול פשיסטית, נלחמת בעם ישראל ולהקביל אותה לאדם שבילה את חייו בקידום החינוך לזכר השואה, לחיבורים בין דתיים ולחיבור בין היהודים למדינת ישראל. זה מזכיר עלילת דם ומציג עמדה אנטישמית נטו", הוסיף בוטח.

לדבריו הוא יאפשר לעיתון הבריטי להתנצל על המאמר בשל הימים הבלתי שגרתיים, אך אם לא יזכה להתנצלות ינקוט בצעדים משפטיים.

"כמו אף מנהיג רבני או יהודי לא משתלח בעיתונאים, מצופה שכך ינהג גם הצד השני", סיכם בוטח.

ה'גרדיאן' הבריטי וכותב המאמר סירבו להגיב לדברי הרב בוטח.