הפגנה באיראן
הפגנה באיראןצילום: רויטרס

בחסות הקורונה: אירופה מתחילה לעקוף את הסנקציות על איראן ולשלוח סחורות למדינה שנפגעה בצורה קשה מהקורונה.

בריטניה, גרמניה וצרפת הודיעו בימים האחרונים כי החלו לשלוח סחורות ותרופות לאיראן, באמצעות מנגנון של סחר חליפין בשם "אינסטקס" בו חברות תשע מדינות מכל רחבי אירופה, על מנת לעקוף את הסנקציות הכלכליות שהטילה ארה"ב על המשטר בטהרן.

המשלוח הראשון שהועבר בשבוע שעבר לטהרן כלל תרופות בשווי 500 אלף יורו שנשלח מחברת תרופות גרמנית לחברה איראנית, ולדברי דיפלומט גרמני "לא מדובר בתרופות הקשורות להתפרצות נגיף הקורונה".

עם זאת, הוא הוסיף כי " זה לא אומר כי לא ניתן להשתמש באותו מנגנון סחר חליפין על מנת לסייע לאיראן במאבק עם התפרצות הקורונה. כעת, כאשר אינסטקס עברה את המשוכה של העסקה הראשונה שלה, אנו מקווים כי העסקה השניה תתבצע בקרוב".

בהודעה שפרסם משרד החוץ הגרמני נמסר כי "אינסטקס סיימה בהצלחה את המשלוח הראשון של תרופות מאירופה לאיראן. הסחורות האלו נמצאות כעת באיראן".

זהותן של החברות האירופאיות שלקחו חלק בהעברת הסחורות והתרופות לאיראן נותר חסוי, על מנת למנוע סנקציות אפשריות עליהן מצד ארה"ב.

ההערכה במדינות אירופה הכלולות בעסקת החליפין הן כי סחר החליפין עם איראן עשוי להקל על המשך הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 ועמד בפני סכנת ביטול בחודשים האחרונים, אולם עלול גם להביא להגברת המתיחות בין מדינות אירופה לארה"ב שמתעקשת להמשיך בסנקציות למרות משבר הקורונה שהיכה בעוצמה באיראן.