הרב שמואל דיסייני
הרב שמואל דיסייניצילום: הקהילה היהודית ברומא

באיטליה ממשיך לטפס מניין הנדבקים מנגיף הקורונה ובצל המצב הקשה נערכים בקהילות היהודיות לחגוג את חג הפסח.

הרב שמואל דיסייני, רבה הראשי של רומא, מספר לערוץ 7 על שגרת הקורונה. "אנחנו כבר שבועיים בבתים והולך ומתגבר איסור היציאה. כיום מותר לצאת רק עם הצהרה כתובה לאן אתה יוצא ויכולים לעצור אותך אם מוצאים אותך במקום אחר".

"החיים הדתיים והחברתיים של הקהילה נמצאים ממש בסדר חדש. כל השיעורים נעשים באמצעים דיגיטליים והטלפונים והמחשבים הם עזר עצום. אני מעביר כל מיני שיעורים באינטרנט וגם הנהלת הקהילה מתכנסת באופן הזה באופן תדיר. מה שאי אפשר לעשות בצורה רגילה הן התפילות וכמובן בתי הכנסת סגורים לגמרי.

''לצערנו יש גם חולים בקהילה שלנו ואף אחד מהם במצב מאוד לא טוב. אנחנו מתפללים לרפואתם. בצפון איטליה ובמילאנו נפטרו כמה יהודים מהמחלה והמצב מאוד קשה מבחינה זאת", מוסיף הרב.

לחג הפסח נערכו ברומא מספיק זמן מראש. "הצלחנו להשיג את כל האוכל הדרוש. המצות והדברים האחרים הכשרים לפסח שבאים מישראל ומצרפת כבר הגיעו. התארגנו, מתוך התנדבות גדולה, כדי לחלק את המוצרים לכל הבתים. יש מתנדבים שמסתובבים ברשות בכל רחבי העיר ומחוצה לה כדי להגיע לכל מקום.

הרב דיסייני מספר על השאלות ההלכתיות המגיעות לפתחו בימים אלה. "השאלות הן איך אפשר לעשות סיום מסכת בערב פסח כשאי אפשר להתכנס. זו עוד שאלה פשוטה. יש שאלות הרבה יותר מסובכות. כמו איך להתנהג במקוואות לנשים, איך לנהוג במת ובהלוויות ואיך לעזור לאנשים שנמצאים בבידוד לעשות את הסדר כמו שצריך".

גם ההכנות של הקהילה לפסח שונות. "אנחנו עושים שיעורים והרצאות רבים, מדברים עם האנשים ואני אומר שהמפתח של הסיפור הוא התקווה. בסוף 'הא לחמא עניא' אנחנו אומרים: 'השתא הכא עבדי, לשנה הבאה בני חורין'. השנה נאמר: השנה אנחנו בבידוד בבית, בשנה הבאה נהיה כולנו ביחד בארץ ישראל. זו התקווה שלנו".