הרב שלמה סובול
הרב שלמה סובולצילום: גיא טייב

המגיפה הקשה הפוקדת את עולמנו בימים אלו מעמידה את עם ישראל בפני ניסיון קשה. מצד אחד ישנו הרצון להמשיך בשגרת חיים של תורה וקיום מצוות ומנגד למלא את חובתנו בעת הזו לקיים את מצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, על עצמנו על משפחתנו ועל הציבור בכללו.

מבחינה מעשית ועניינית הדברים מובנים וברורים מאליהם, אולם מן הצד הנפשי הדילמה מורכבת ביותר עד כדי כך שבקרב גורמי קיצון שונים הושוו הנחיות הבריאות לגזירות השמד שידע עם ישראל לאורך ההיסטוריה.

אני מבין ומרגיש היטב את הקושי והמתח הנפשי והאמוני הקיים בימים אלה בקרב מאות קהילות דתיות ובוודאי חרדיות, שהרי הווייתן ועולמם מתבססים על אותו בריח תיכון מוצק של תורה וקיום מצוות, בטח כשמדובר במצוות העשה המרכזיות והחשובות ביותר שמהוות חלק אינטגרלי משגרת החיים, אלו שמעניקות לנו את החמצן הרוחני ושומרות עלינו בתוך המציאות החומרית, ובפרט כשמדברים על תפילה בציבור ואמירת קדיש על הורינו ואחינו שנמנעת מאיתנו כעת.

אך עם כל הקושי שבדבר, חייבים לזכור שהנקודה המרכזית העומדת ביסוד קיומן של המצוות היא השאיפה לקיים את רצון ה'. ושאיפה זו נדרשת בכל מציאות. גם בעת מגיפה קשה עלינו לברר מהו רצון הבורא ולפעול על פי זה. כעת אנו נדרשים להציב את מצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם מול עינינו, גם במחיר של שינוי בסדרי המצוות או אף בקיום המצוות.

לפני כשלושה שבועות, עם התפרצות המגיפה, עוד טרם התקבלה החלטת משרד הבריאות לאסור תפילה במניין הודעתי על סגירת בית הכנסת בקהילת מודיעין. זאת מאחר שהאותות והסימנים ההולכים ומתגברים העידו כי רצון ה' שלא נתפלל במניין. מי שאינו מפנים את גודל השעה וממשיך להתפלל במניין, לקיים אזכרות וחופות, מתבסס על פרשנויות סובייקטיבית לרצון הקב"ה וכופר ברצונו.

בימים של שיגרה אנו משתדלים לעבוד את ה' בהידור גדול וראוי, לחזק את השאיפות והרצונות הללו בעבודת הבורא. אך מצד שני כאשר מתרגשת עלינו השעה עלינו להקל היכן שצריך ולהבין כיצד הקב"ה רוצה שנתמודד עם הניסיון שהוא מעמיד לפנינו. כך שנדרשת מאתנו עבודה מאוד פנימית ומשמעותית.

אנו צריכים להיות אמיתיים עם עצמנו ולהבין היכן צריך להקל והיכן לא. אם זה לגבי תפילות במניין או דברים אחרים ואפילו לגבי מזון שאנו רוכשים בימים אלו לקראת חג הפסח. האם ניתן להקל במצב הזה כשחסרים מוצרים מסוימים, על איסור קטניות הנשען על מנהג בלבד או שמא לא.

מגיפת הקורונה מסוכנת לכולם, אך בעיקר עבור בני המגזר השלישי, לכן מדינת ישראל כופה על עצמה בידוד. זו אכן גזירה קשה מאוד בפני עצמה, אבל אנחנו בעז"ה נעמוד בזה. צריכים לזכור שיש עליות וירידות, ואפשר לראות את הטוב הגדול דרך הסולידריות והערבות ההדדית שמתעצמים בימים אלו.

על אף שאנו נמצאים בירידה פיזית של ניתוק מהשגרה, מהמצוות, מהחברים ואפילו מהמשפחה ומהסבים והסבתות שלנו, שזהו מצב מאוד כואב, צריך לדעת ולזכור שזה מה שמסמל יותר מכל את הקשר בינינו ובין הקב"ה. בעז"ה אנחנו נעמוד בזה, בפרט שמדובר במצב זמני. זוהי ירידה לשם עלייה גדולה.

הרב שלמה סובול הוא ראש ארגון הרבנים ברקאי ורב קהילת שערי יונה מנחם במודיעין