דניאל גולדמן
דניאל גולדמןצילום: באדיבות המצלם

אפשר להאשים (ולא חסר את מי), אפשר לנתח את הגורמים הרבים והמורכבים ולנתח כיצד הגענו עד הלום, אפשר לכתוב פוסטים זועמים (יש הרבה תסכולים והם מובנים).

אבל, מה שחשוב כרגע הוא: להביט למציאות ישר בעיניים. אנו זקוקים כעת לשילוב הכוחות האולטימטיבי שיש לנו, הן ברשויות המדינה, והן בציבור החרדי, כדי להתמודד עם המצב שעוד עלול להידרדר לממדי אסון לאומי. לא באיטליה, לא במדריד ולא בניו יורק, אלא פה בתוכנו. לאחינו.

יש דיווחים קשים מתוך בני ברק על חולים שמתחננים לבדיקת קורונה, או לפינוי לבידוד. יש דיווחים על חוסר אספקה של מזון וחוסר יכולת להפיץ אוכל לחג לעשרות אלפי תושבים. אלו מהדיווחים משקף את המציאות בעיר ואלו לא? קשה מאוד לדעת ליושבים מחוץ אליה. אבל, לא קשה להבין גם מהתקשורת, גם מועדת הקורונה בכנסת ומכל המקורות השונים, על מצג חמור ביותר של אובדן שליטה.

היו דיבורים בתוך הקהילה ומחוצה לה על משמעויות המשבר על הציבור החרדי, והאם הוא יגרום לזעזועים טקטוניים. אולם, לצד כל זאת חשוב מאד להיות ערים למשמעויות ארוכות הטווח של המעשים בטווח המיידי. אם מרבית הציבור החרדי ממגוון החוגים השונים החוגים ירגישו שבשעת המצוקה הגדולה ביותר שהם חוו מדינת ישראל רק הטיחה בהם האשמות ולא התגייסה להציל את המצב, הרי שאותו נתק תרבותי בו אנו עוסקים כבר מספר שנים, עלול להפוך לתהום עמוקה, ואותה התופעה של חשדנות וחרדה מפני שינויים בעולם החרדי, שהינה אחד המרכיבים המרכזיים ליצירת התגובה האיטית והמסוכנת, רק תחריף.

טועה מי שחושב שזו רק בעיה של החרדים. הוא עלול לגלות שכל משבר הפוקד את החברה החרדית, משפיע השפעה ישירה וחזקה על שאר העם.

הקהילה החרדית לא חסינה לביקורת, וטוב היה אם זו הייתה מגיעה מבפנים. יהיה זה נכון לומר שהנציגים הרשמיים לא מתמודדים עם הביקורת באופן כן וענייני - אין זה משנה מי המבקר. אם אלו פוליטיקאים לא חרדים, תקשורת לא חרדית ואף גורמים רשמיים ולא רשמיים מתוך הקהילה.

כל האמור לא משנה את העובדה שללא טיפול יסודי, יעיל ומעמיק , שנעשה תוך שיתוף פעולה מיטבי עם גורמי קהילה, מהשטח ועד להנהגה, אנחנו לא רק נסבול כתוצאה ישירה מהקורונה, אלא שאת הפירות הבואשים נמשיך לאכול עוד זמן רב אחריה.

נדרשת מכולנו יכולת הכלה וראיה מערכתית ארוכת טווח. כזו שמחייבת מאמץ גדול תוך התמקדות בערך הערבות ההדדית ללא תנאי מצד הציבור כולו.

צורך זה אינו נדרש רק בכדי למתן את ממדי האסון המגיע מתוך השכונות החרדיות של בני ברק וערים אחרות, אלא גם בכדי להימנע מקרע נוסף, ועמוק אף יותר, בין החברה החרדית ולבין שאר החברה הישראלית.

זוהי השעה לפעול מתוך ערבות. אין דקה אחת מיותרת.

הכותב הוא יו"ר ארגון גשר (לשעבר) הפועל לחיבור וחיזוק הקשר בין חלקי העם השונים ושותף מייסד של חברת "גולדרוק קפיטל"