מ"מ נציב בתי הסוהר גונדר אשר וקנין
מ"מ נציב בתי הסוהר גונדר אשר וקניןצילום: דוברות שב"ס

גונדר אשר וקנין מ״מ נציב בתי הסוהר שוחח הבוקר (ראשון) עם עיתונאים באמצעות שיחת וידאו ועדכן על התנהלות שירות בתי הסוהר בימי משבר הקורונה.

"זה האירוע הכי מורכב שהיה בשב"ס אי פעם", הבהיר וקנין, "חוסר הוודאות הוא מרכיב מאוד משמעותי כאן. המטרה - למנוע את חדירת הנגיף לשירות בית הסוהר. אם יחדור, צריך לשלוט במצב והכל תוך ניהול בתי הסוהר ולמנוע אירועים בבתי הסוהר וכל דבר שלילי. אם בשירות בתי הסוהר יחדור הנגיף, ואם תהיה התפשטות - זו יכולה להיות בעיה מאוד קשה למדינת ישראל. אני רוצה לעשות הכל כדי שזה לא יקרה. פוטנציאל ההדבקה לא קטן, זו הנחת העבודה שמובילה אותנו".

גונדר וקנין הבהיר שהתפיסה הנוכחית מדברת על נעילת בתי הסוהר. "אין ביקורי עורכי דין, אין ביקורי משפחות, ואין חופשות עצורים", הוא הדגיש, "כל הדיונים נערכים באמצעות שיחות ועידה בוידאו. עצורים לא מגיעים לבתי משפט, הכל נעשה בתוך בתי הסוהר. האסירים לא מגיעים כבר לבתי הדין הצבאיים והכל נעשה באמצעות שיחות ועידה. יש גם השלמות חקירה שנערכות באמצעות שיחות ועידה".

לשאלת ערוץ 7 על היחס של האסירים להנחיות ולהגבלות ענה גונדר וקנין שאין תופעות של התנגדות והתקוממות, אלא יש שיתוף פעולה מלא של האסירים שמבינים, לדבריו, את חומרת העניין.

גונדר אשר וקנין מ״מ נציב בתי הסוהר בתדרוך וידאו
גונדר אשר וקנין מ״מ נציב בתי הסוהר בתדרוך וידאוצילום: דוברות שב"ס

"אין לי ספק שביום אחרי הקורונה, שירות בתי הסוהר יהיה אחר", הוסיף וקנין, "תהיה השפעה. אנחנו כבר מזהים את זה וחושבים על הדבר הזה".

במהלך דבריו, הסביר מ"מ נציב בתי הסוהר שישנן שתי אפשרויות הדבקה בגזרת בתי הסוהר - אנשי סגל שנכנסים ואסירים חדשים. כדי למנוע הדבקה, כל אסיר חדש נכנס לתא משלו למשך ארבעה עשר ימים ורק אם אין תסמינים הוא נכנס לאחר מכן לאגף הרלוונטי.

"בנוגע לאסירים הביטחוניים", הוסיף וקנין, "הגענו להסכם עם הצבא - כל העצורים של הצבא מוחזקים במתקנים באיו"ש ושם נשארים את ה-14 ימים לוודא שאין להם תסמינים".

"אני מבין שאם אני מביא את האסירים לתוך מערכת הבריאות, היא יכולה לקרוס", הדגיש וקנין.

במהלך הפסח לא תהיה חופשה בשירות בתי הסוהר ובימים אלו וקנין וצוותו עמלים בקידום יוזמה לבדיקות יזומות בין אנשי הסגל ואסירים באופן מדגמי. "אני בדיונים כדי לקבל הקצאות לבדיקות. הבדיקות חשובות מאוד".