סדר חדש
סדר חדשצילום: סדרונה

'סדרונה' הוא משחק קלפים המוצע חינם על מנת ללוות את ליל הסדר תוך ניצול החג הייחודי בה מתכנסת סביב שולחן הסדר רק המשפחה הגרעינית. מאחורי המשחק עומד זאבי רוט, מנכ"ל רב-גן, עמו שוחחנו.

"יש כאן הזדמנות שאסור לפספס אותה", הוא אומר. "במצב הלא פשוט שסביבנו יש צד שני למטבע. אנחנו לבד עם הילדים, זו הזדמנות גדולה, פתאום הילד לא מתפדח מאיזו דודה, לא מסתגר בחדר עם בן דוד ואין איזו שיחה לא קשורה, שזה בסדר כשיש משפחה גדולה, אבל כשאנחנו באמת עם הילדים שלנו אמור לקרות משהו מיוחד כי כל אחד הוא באמת הוא".

במציאות המיוחדת הזו, סבור רוט יש "לעשות משהו שכולם יהיו שותפים לו, שיהיה להם רצון להיות חלק מזה ויהיה איזה מתח כיפי ולא גימיק של אמצע הסדר. משהו שיעטוף את ליל הסדר ויתן לנו הרגשה שיוצאים ממצרים".

אתגר נוסף של המשחק הוא שלא יהיה בו כדי להאריך את ליל הסדר שממילא אינו קצר ולכן "המשחק פשוט וקל. אנשים אומרים שליל הסדר הוא מספיק ארוך, אבל בזכות זה שאנחנו עובדים בגני ילדים והנקודה היא לפשט את הדברים ובמקביל להנגיש לבני הנוער, אנחנו עושים משהו פשוט שמאוד רץ ומאוד קצר".

ומכאן למשחק עצמו המתמקד בחלק של המגיד, שכן בשאר חלקי ליל הסדר ישנה עשייה ודווקא חלק זה צריך "ריענון":

"שתי חפיסות קלפים. באחת השמות של הילדים. כל ילד שולף את הפתק, רואה מי "מלך הסדר" לאותו קטע. מהחבילה השנייה הוא מוציא פעילות, הדרך שבה הוא יקרא את הקטע והכול קשור להרגשה של יציאת מצרים. לדוגמא, לעמוד על כסא ולקרוא בקול, כי כדי שכל בני ישראל ישמעו צריך לקרוא בקול, לקחת פריט לבוש שיש בבית ולקרוא את הקטע בקול של מלך כי בלילה הזה אנחנו מתנהגים כבני מלכים, להציג את הקטע, לקרוא את הקטע במבטא של הסבא רבה שלו כי אנחנו מחוברים לשרשרת האבות ורעיונות נוספים.

ומה על הילדים שאינם יודעים לקרוא? "המבוגר קורא את הקטע וניתן או להעביר את התפקיד למישהו אחר או שהילד יחליט איך אנחנו נקרא את הקטע, הוא מלך הקטע והוא יחליט מי יקרא את הקטע ואיך הוא יקרא את זה, עם איזה פריט לבוש". ילד שאינו יודע לקרוא יוכל גם להטיל תפקידים על משתתפי הסדר האחרים.

כדי להגיע למשחק המוצע כאמור חינמית ניתן לחפש בגוגל 'סדרונה', להדפיס את הקלפים המוצעים או להעתיק אותם ולשחק.