יואב קיש
יואב קישצילום: אביב הרץ/TPS

בצל נגיף הקורונה נמשכת מלאכת הרכבת ממשלת האחדות - ואחת מנקודות המחלוקת העיקריות בין הליכוד וכחול לבן נוגעת לדרישה להחלת הריבונות הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן.

ח"כ יואב קיש יו"ר שדולת א"י בכנסת היוצאת אומר כי ממשלת אחדות חייבת להבטיח את הריבונות.

"בהתחלה מאוד תמכתי בממשלת חירום כי אני חושב שהמדינה זקוקה לכך בתקופה כזו, אבל אני מבין שהולכים לממשלת אחדות לתקופה ארוכה. ההבדל הוא שבממשלת חירום כולם מבינים שצריך לשלם מחירים לתקופה קצובה ולא להתקדם ולהמשיך להתמודד עם האתגר המרכזי בתקופה הקרובה שזה הקורונה", מסביר קיש בראיון לערוץ 7.

לדבריו, "כיוון שהולכים לממשלה ארוכת טווח שרוצה למלא קדנציה שלמה, לא יכול להיות שבמצב כזה נוותר על נושא הריבונות. אחרי כל ההישגים שהגענו אליהם ואנחנו עומדים על סף החלת הריבונות עם ממשל טראמפ, אסור לוותר בשום פנים ואופן. אם רוצים ממשלת חירום לכמה חודשים לטפל בקורונה – זה עניין אחד. אם רוצים ממשלת אחדות שתפעל כמה שנים, לא יכול להיות שהעקרונות שלה בנושא ההתיישבות יהיו של ממשלת שמאל".

גם חוק קמיניץ שטיפל בבנייה הבלתי חוקית הערבית, עלול להתבטל בעקבות סיכומי האחדות. קיש אומר כי מדובר בחוק חשוב, אבל הריבונות קודמת לו.

"לגבי חוק קמיניץ, אולי צריך לתקן מספר דברים, אבל אין ספק שיש לו ערך מאוד משמעותי בעצירת הבנייה הבלתי חוקית וההשתוללות שלה ואסור לוותר עליו. עם זאת, בסוף במשא ומתן יש דברים שצריך להתפשר. יכול להיות שאם נתפשר בנושא חוק קמיניץ תהיה בכייה לכמה שנים, אבל אם נתפשר על נושא הריבונות תהיה בכייה לדורות. לכן, אני שם את נושא הריבונות כראשון במעלה ומבחינתי אם אין ריבונות – אין אחדות".

קיש אף מאיים שאם יבין שהריבונות אינה על סדר יומה של הממשלה, לא יתמוך בחוקים שיסדירו את הרוטציה בין נתניהו לגנץ.

"יש בליכוד עוד שחושבים כמוני, אבל אולי הם בוחרים שלא להתבטא בגלל המצב. כשהרגשתי שהדבר מגיע לנקודה קריטית והמצב עלול להשפיע לשנים רבות ואני בוודאי לא מתכוון להיות מסונדל לזה, החלטתי לומר את דברי, כולל ההצהרה שאם אגלה שזו ממשלה שלא תוביל לריבונות – אני לא הולך להצביע לחוקי הרוטציה של גנץ. המסר הציבורי ברור ויש לו הרבה שותפים בימין. גם ראש הממשלה נלחם על הריבונות ואני רוצה לחזק אותו ולומר: אסור לוותר על הריבונות".