קצין הכנסת יוסף גריף
קצין הכנסת יוסף גריףצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בחודש פברואר הטיל מנכ"ל הכנסת על קצין הכנסת, יוסף גריף, לעמוד בראש הצוות לטיפול בנושא נגיף הקורונה בבית המחוקקים.

בראיון לכתב הכנסת של העיתון "ישראל היום", גדעון אלון, סיפר גריף כי כבר בהתחלה היה ברור לו שניצבת בפניו משימה לא פשוטה שאיש לא התמודד איתה מעולם.

הוא הבין מייד שעליו, יחד עם חברי הצוות האחרים (מזכירת הכנסת, אנשי הלשכה המשפטית ואחרים), לעשות הכל כדי להבטיח פעילות סדירה של הכנסת, שהיא מסמלי הריבונות הישראלית.

"קבענו כמה כללים שמשפיעים גם עתה על פעילות הכנסת, למשל לעשות כל מאמץ כדי לאפשר את פעילות הליבה של הכנסת עם כל המגבלות. קיבלנו החלטות לא פשוטות, כמו ביטול כל הסיורים והביקורים בכנסת של תלמידים, חיילים ואורחים, וצמצמנו את כוח האדם בכנסת. חלק מהעובדים יצאו לחופשה וחלקם עובדים מהבית", ציין.

לדבריו, "כיום מגיעים לכנסת העובדים החיוניים, המהווים כ-30% מכלל העובדים. בתוך משמר הכנסת חילקנו את הכוח לשניים כדי שיהיה לנו כוח עתודה אם תהיה תחלואה בקרב אנשי המשמר".

גריף התייחס גם לכניסתם של שרים וח"כים לבידוד, "היו כמה שרים וח"כים שנכנסו לבידוד וגם לא מעט אנשים ממשמר הכנסת שהיו בבידוד, כי בני משפחותיהם חזרו מחו"ל והיה חשש שהם נפגעו מקורונה. רק ביום חמישי שעבר הוכנס לבידוד אחד המאבטחים במשמר. נמצאים כעת בבידוד השרים יעקב ליצמן וציפי חוטובלי וח"כ ישראל אייכלר".

"נערכנו למיגון והצטיידות של הח"כים והעובדים. רכשנו מסיכות שיחולקו לח"כים ולעובדים בימים הקרובים. כל הזמן, החל מהשלבים הראשונים, עבדנו בשיתוף פעולה עם אנשי משרד הבריאות ונצמדנו להנחיותיהם", ציין.

בהמשך הוא הסביר את ההחלטה לאפשר לח"כים שהיו בבידוד להצביע, "נקטנו את כל אמצעי הזהירות. הח"כים שרצו לקיים את הליך ההשבעה הגיעו לכנסת עם מכוניותיהם ואפשרנו להם להיכנס דרך מסדרון צר שהכשרנו, ישירות אל יציע האורחים, בלי שהיה להם מגע כלשהו עם ח"כים או עובדי כנסת - ומשם הם הצביעו".

גריף התייחס גם לכך שמייד לאחר חג הפסח ויום העצמאות אמורה מליאת הכנסת לעבור לפעולה סדירה, "לאורך כל התקופה, מאז שפרצה המגיפה, אנחנו עושים מדי יום הערכת מצב. האתגרים אינם פשוטים. מדי יום אנחנו עומדים בפני אתגר חדש ופועלים בהתאם להוראות ולהנחיות משרד הבריאות, ובכך אנו מונעים תחלואה בכנסת. בדיונים קודמים שקיימנו עלו תרחישים חמורים, ובהם גם האפשרות שתהיה רמה כזו של תחלואה שלא נוכל כלל לקיים דיונים בכנסת. אני שמח שלא הגענו לשם. אבל אנו עדיין נמצאים תוך כדי האירוע, שטרם הסתיים והוא עוד יכול להתפתח ולהשתנות".

קצין הכנסת אף הביע תמיכה משתמעת ביוזמת החקיקה של הח"כים אבי ניסנקורן ויזהר שי מכחול לבן, אשר תאפשר לח"כים הנמצאים בבידוד להצביע ולהשתתף בדיונים מהבית, "יוזמות כאלה יכולות בהחלט להקל, כי הח"כים שנמצאים בבידוד לא יצטרכו להגיע לכנסת כדי להשתתף בדיונים בוועדות ובמליאה".