מלחמה בקורונה
מלחמה בקורונהצילום: קובי ריכטר/TPS

פרופ' ישראל חנוקוגלו, מומחה בביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת אריאל ומי שבעבר היה המדען הראשי במשרד ראש הממשלה, בנה גרף המתעדכן מדי יום אודות התקדמות הקורונה בישראל ובו הוא מבקש להוכיח לציבור בישראל ששמירת המגבלות וההנחיות בעת הזו מסייעת להאטת קצב התפשטות הנגיף.

על יתרונם של הגרפים שלו אומר פרופ' חנוקוגלו: "כשמסתכלים בעקומת הגידול של מספר המקרים רואים קו ישר. כשמציגים את זה בצורה של סקאלה לוגריתמית זה כמו זכוכית מגדלת על התוצאות והבלטה של המגמות שאותן אנחנו לא כל כך רואים בתצוגה רגילה".

מוסיף ומסביר פרופ' חנוקוגלו: "בתצוגה ליניארית רואים עליה יחסית ישרה, ובתצוגה לוגריתמית רואים בסוף חודש מרץ שינוי משמעותי של השיפוע הזה. אם עד 27 למרץ זה המשיך בקו ישר של סקאלה לוגריתמית ומאז יש השטחה. לא העזתי לקרוא לזה השטחה כי אני לא אפידמיולוג, אבל אשתי שלחה לי קישור לאמירה של מומחה ממשרד הבריאות על השטחת הגרף, אז אמרתי שיש לי אפשרות להגיד שאכן מה שאני רואה זה לא דמיון וגם מומחה סבור כך".

על מסקנותיו סביב העולה מהגרפים הוא אומר: "התפשטות המחלה הזו היא פונקציה של כמה אנשים חולים בזמן נתון, וכמה אנשים כל חולה מדביק. כשאנחנו מסוגרים בבית ההדבקה יורדת מאוד ולכן עדיין חשוב מאוד להקפיד להישאר בבית ולקחת את כל אמצעי הזהירות שמשרד הבריאות מחייב אותנו. עדיין מוקדם מדי לצאת מהבית".

פרופ' חנוקוגלו מסכים לתחושה שהמערכות השונות נזהרות מהמילה 'השטחה' שמא תתפרש כמתן היתר לאזרחים לזלזל בהנחיות ובנהלי הסגר. לדבריו מטרת הגרפים שהוא מציג היא מתן ראיה לכך שההנחיות אכן עובדות ולא שחלילה יש לזלזל בהן.

"יש לי ילדים ונכדים מודאגים ששואלים מתי זה יסתיים, ולכן מאוד חשוב לומר שהצעדים שאנחנו נוקטים וזה שאנחנו נשארים בבית ומצמצמים מגע עם אחרים זה מקרב את ימי השחרור שיבואו עלינו אחרי פסח, אבל זה עוד מוקדם. צריך לתת תקווה והנתונים באמת מעודדים אותנו".

את דבריו חותם פרופ' חנוקוגלו בדברי שבח לציבור הישראלי ולצוותי הרפואה: "כל הכבוד לעם ישראל על ההקפדה על מילוי ההוראות. תמשיכו והפתרון יגיע רק כשיהיה חיסון מפותח וזה תהליך שייקח זמן. ההרגלים שאנחנו מבססים כעת לעצמנו יישארו חיוניים עד שיהיה לנו חיסון נגד האויב הבלתי נראה הזה. אני רוצה להביע גם את הערכתי לצוות הרפואה שעובדים לילות כימים עם החולים ומגיע להם הרבה כל הכבוד ומחיאות כפיים, כך גם הערכה רבה לראש הממשלה ולמשרד הבריאות שמנעו התדרדרות כמו במדינות אחרות כדוגמת ספרד ואיטליה. כל הכבוד להם שהם מביאים את כל עם ישראל בזמן משבר כזה חזרה לארץ".

הגרפים של פרופ' חנוקוגלו: גרף א'גרף ב'