אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: איסטוק

ישראל תהיה בין המדינות הראשונות שמצטרפת לניסוי בתרופה חדשנית שעשויה לסייע לחולי הקורונה. כך מדווח היום (שלישי) העיתון 'ישראל היום'.

על פי הדיווח אישה בת 64, חולת קורונה במצב בינוני המאושפזת במחלקת הקורונה בשיבא, היתה אתמול הראשונה בישראל שקיבלה את התרופה "קבזרה" - תרופה שמאושרת לשימוש עבור דלקת פרקים ושעשויה לסייע בטיפול בתסמינים הקשים של הקורונה.

מדובר בתוספת משמעותית למספר טיפולים מוגבל מאוד שיש כיום לחולי הקורונה הקשים. כולם טיפולים ניסיוניים, ואף לא אחד מהם מוכח.

ישראל נבחרה לאחת משמונה המדינות היחידות בעולם שייערך בהן המחקר של ענקית התרופות הצרפתית "סאנופי". המחקר יימשך כחודשיים, וכ־40 חולי קורונה בארץ (וכ־300 בעולם) יקבלו את הטיפול במרכזים הרפואיים שיבא, אסותא אשדוד והדסה עין כרם בירושלים. מדובר במחקר הקליני הראשון שנערך בארץ לטיפול בקורונה.

הדיווח מספר כי המחקר נועד לבדוק באופן מבוקר את הבטיחות והיעילות של התרופה, שעל פי ההערכות יכולה לסייע גם לחולים שנדבקו בקורונה ומאושפזים בבתי החולים במצב קשה. עד היום חולים בישראל שהיו במצב קשה קיבלו כמה תרופות ניסיוניות במסגרת "טיפול חמלה" (תרופות שאין להן התוויה לטיפול במחלה), ולא ניתן לדעת איזו תרופה השפיעה, אם בכלל, לשיפור מצבם.

על מנת שרשויות בריאות גדולות בעולם (דוגמת מינהל המזון והתרופות האמריקני) יוכלו לאשר תרופה לשימוש המוני, יש צורך להסתמך על מחקרים קליניים מבוססים. חברת סאנופי החליטה לבצע מחקר בתרופה, לאחר שהתברר שחולים בסין שקיבלו מרכיב דומה, שלא במסגרת מחקרית, הגיבו אליה בצורה טובה, ולכן הוחלט לבדוק את הטיפול באופן מבוקר באמצעות מחקר בינלאומי.

ד"ר איציק לוי-מומחה למחלות זיהומיות ומנהל מרפאת האיידס בשיבא מצוטט ב'ישראל היום': "במצבי חירום כמו מגיפות יש נטייה לתת כל מיני טיפולים, ויש חשש להזיק יותר מאשר להועיל. לכן בשיבא החלטנו כאסטרטגיה שניתן תרופות במסגרת מחקרים קליניים, והמחקר הראשון שהחל הוא בתרופה הזו. מחלת הקוביד 19 מורכבת משני שלבים. בחלק הראשון כתוצאה מחדירת הנגיף לגוף יש נזק ראשוני כמו שיעול וסימפטומים. בחלק השני נגרמת תגובה חזקה של מערכת החיסון לנגיף הנקראת 'סערת ציטוקינים', כאשר יש הפרשה מוגברת של ציטוקינים שהם חלבונים שגורמים לדלקת. מדובר בתגובה סוערת שגורמת לפגיעה בריאות, בלב ובמערכות נוספות".