מסוכן
מסוכןצילום: iStock

תכנת הזום שפרצה לחיינו והפכה לאחת הכוכבות הגדולות של עידן הסגר והבידוד עשויה לטמון בתוכה גם לא מעט סכנות סייבר. בניו יורק אסרו על שימוש באפליקציה במוסדות החינוך. מנכ"ל חברת סייטק, מומחה הסייבר חן חפר, מסביר מדוע.

מדבריו של חפר עולה כי אכן סכנותיה של תכנת הזום אינן מבוטלות והן גדלות דווקא כאשר התכנה הופכת לפופולארית. "יש פוטנציאל נזק די גדול כשמשתמשים באפליקציות שגדלו משמעותית על גל מסוים שקרה בעולם".

"זום במקור נבנתה לכמה אלפי ארגונים ברחבי העולם, בעיקר ארגונים שמחוברים לאינטרנט בצורה שוטפת. ביום אחד כל העולם מכיר את זום ורוצה להשתמש בזום. אבל האם האפליקציה מתאימה לצמיחה הזו?", הוא שואל וקובע כי לפי שעה התשובה כנראה שלילית.

"האפליקציה טובה כל עוד זום נשארת בגודל שהיא הייתה אמורה להיות, אבל צמיחה מהירה מסוכנת. הדרך שבה זום גדלה והפרופיל שלה צמח ועלה זה אומר שזה אולי מתאים לארגון אמריקאי, אבל כשכל העולם, כולל פושעי סייבר, עובדים איתה זה לא מתאים. בעולם הסייבר כשמשהו פופולארי יותר הוא מסוכן יותר".

חפר מונה כמה דוגמאות מסכנותיה של האפליקציה כשהוא מזכיר כי היא מזמינה אליה "אורחים" שלא הוזמנו ועבור האקרים זו הזדמנות פז להשתלב עם שאר ה"אורחים" המתכנסים לישיבת זום ולהחדיר תכנית לא ראויים.

עוד הוא מזכיר כי האפליקציה "מצריכה הרשאות כמו נגיעה במידע, צילום וכו'. מה קורה עם המידע הזה? האם הוא נשמר או משותף עם זרים? ראינו כבר ענקיות כמו פייסבוק שמכרו מידע לחברות שרצו להשפיע פוליטית", מזכיר חפר.

מסתבר שבמציאות כלל עולמית קשה אנחנו קצת מחפפים בהקפדה על שמירת פרטיותינו. "כולם רוצים להשתמש והרבה פעמים באירועים כאלה שהם מגה-אירוע, אירועים חוצי-עולם, אנחנו מחפשים להקל על עצמנו ועושים את זה במחיר של התעלמות מנושא אבטחת המידע".

כדי למזער את הסכנות שבזום ממליץ חן חפר "בשימוש הבייתי, לא חייבים להשתמש בכל המכשירים בבית בזום. רצוי להחליט על מכשיר אחד שבו משתמשים בו בזום". הצעה נוספת נוגעת לרשת האלחוטית. "כל ספק שם לנו ראוטר שניתן להגדיר בו רשת אלחוטית נוספת, כך שחשוב שנתקין רשת אלחוטית אחת לבית ורשת שניה לשימוש בזום ושם לשים לב לתכנית והצילומים שעולים ברשת השניה, שלא יחשפו מידע ולא יחדרו לפרטיות שלנו".

האם קיים גם חשש שמשתמשי התכנה יחדרו דרכה למחשב שלנו וידלו ממנו מידע? חפר סבור שגם אם קיימת אפשרות כזו הרי שכדי לבצע אותה נדרש ידע שהוא מעבר לידע של האקר מתחיל. "זום יודעת לסמן את אזור העבודה במחשב שלנו, וכדי להגיע למקומות אחרים צריך כישורים נוספים ולא מספיק בהאקר מתחיל לשם כך".

האם לא איחרנו את המועד והתכנה כבר השתלטה על עולמנו המקוון? "הטעות כבר נעשתה. זום כבר בחוץ והא פופולארית למרות שיש חלופות שניתן להשתמש בהן. אני משוכנע שהחברה תתקן את מה שנדרש ותתאים את עצמה, אבל ההרגלים שאנחנו מקנים לנו ולמשפחה שלנו צריכים להשתנות. צריך לבחון מה המחיר כשאנחנו מקבלים משהו בחינם".