הרב ברוך אפרתי
הרב ברוך אפרתיעצמי

בימים אלו, ערב חג החירות בו בחר ד' בנו מכל העמים והוציאנו מטומאת מצרים לטהרת ישראל, עלינו לזכור ולשנן את ההלכה הפשוטה והידועה, שטבילת אשה מטומאת נדה הינה רק במקווה טהרה כשר, ולא באמבטיה ביתית ובמים שאובים. 

עלינו כולנו לדחות על הסף את המחשבה להחשיב רחיצה באמבטיה עם מים מהברז, לטבילה במקווה כשר.

אני מבקש להזכיר לכולנו את אגרתו של מורנו ורבינו הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל בנושא טהרת המקוה, והאיסור החמור להחשיב רחיצה באמבטיה כטבילה-

אחינו היקרים יושבי ארץ הקודש וכל התפוצות!

מתוך האהבה הגדולה,שאהבתי אתכם מתוכיותה של עמק נשמתי, אני מוצא בנפשי עז להגיד לכם דברי במכתבי זה.

צניעות וקדושה היא היהדות, ומתוך כך דווקא אינה לא פחדנית ולא בישנית, היא יודעת עת לחשות ויודעת עת לדבר....

ועתה הנני מלא חופש לקחת דברי אתכם, על דבר טהרת החיים בחיינו פה, בארץ התחיה בתקופת הגאולה והפדות, ואני דורש מכם אחינו ואחיותינו את הטהרה המעשית בחיים במלואה כטהרת התורה.

קדשו את החיים, בקדושת ישראל המונחלת מדורות עולמים בקדושת התורה והמסורת האיתנה. הטבילה הכשרה בטהרת הבית, טהרת בנות ישראל במקוה כשרה, בשמירת הטוהר סוד הקיום והפאר של נשמות הדורות.

שמרו נא אחי ואחיותי שמרו את הוד נשמתכם, שמרו את קדושת העם, את קדושת החיים, וקדושת הדורות. אל תהיה קלה מצוה זו בעיניכם אחים חביבים ואחיות חביבות. אל תשלו את נפשותיכם בשום שקר מוסכם מיחידים או מרבים.

אל תחשבו למצוא תמורת הטהרה התורית, שבמקוה הכשרה כדת תורתנו הקדושה – בשום טהרה של חול בשום רחיצה טבעית. כל האמבטאות היותר מגוהצות, פסולות הנה, ולא יטהרו את הטהרה שקדושת ישראל דורשת. 

הטהרה שעמדה, ושתעמוד לישראל לדורות עולמים, היא רק הטהרה אשר בדבר ה', נותן התורה לעמו ישראל בקדושתו, היא נמצאת.

נוראה ואיומה היא שגיאה זו, נורא ואיום הוא העון הנכתם הזה, דורות הוא מזהם, יפעת חיים הוא מחשיך. אל תשגו לחשוב את דבר ה' למצות אנשים מלומדה. דבר ה' חי וקיים הוא לעד ולא יחליף האל ולא ימיר דתו, ונצח ישראל לא ישקר,ודבריו חיים וקיימים לעד.

שמרו את טהרת הקודש בחיי המשפחה, התייחסו אל טהרת החיים באותו כובד ראש ואתה יראת כבוד הראוים לאבן הפינה של יסוד הדורות ושל קוממיות האומה של הארת הנשמה ושל שמירת צביונה.

השמרו מכריתת נפש, השמרו מזוהמת המות! שובו לדבר ה', שובו לפקודיו הישרים, ולעדותיו אשר נאמנו מאוד.

שמרו משמרת הטהרה בנות עמי, דקדקו בכל דבר ספק, לשאול ברגש כבוד, ובצניעות הישראלית האופית, לרבנים יודעי דעת תורת חיינו, כמעשי אימותיכן הקדושות אשר הנחילו לכן את הלב הישראל לב הזהב, הזך והטהור, החי לעד המנצח את כל הקמים עליו, בעוז גבורתו...

שמרו את הטהרה ואת הטבילה הכשרה. ואור שמחה וחיים יופיע על כל מצעדי תחיתנו והיינו לברכה בארץ חמדה, ולמשוש דור דורים בתחית עמנו, על אדמת קדשו.

שמעו לדברי אוהבכם הנאמן הנושא לכם ברכה עד בלי די, ממכון בית חיינו מהר הקודש ירושלים.

עבדכם ואחיכם המסור לכם בכל לב

הק' אברהם יצחק הכהן קוק