תחזית קודרת
תחזית קודרתויקימדיה

מסמך הערכה פנימי שחובר בחטיבה לתכנון מדיני של משרד החוץ, משרטט עתיד קודר לעולם כתוצאה ממשבר הקורונה.

בין התחזיות: משבר כלכלי עולמי, מתח בין סין לארה"ב, קריסת משטרים במזרח התיכון וחשש מפריצה איראנית לעבר הגרעין. כך מדווח העיתון 'ישראל היום' הבוקר.

על פי הדיווח, עם זאת, יש גם אלמנט אופטימי - ישראל דווקא עשויה לחזק עוד יותר את מעמדה וקשריה המדיניים והכלכליים כתוצאה מהמשבר.

את המסמך חיברו בחודש האחרון יותר מ־20 דיפלומטים ומומחים של משרד החוץ. הוא הועבר לעיון גורמים רבים באגפים השונים של המשרד, וגם עבר הגהות ושיפורים. בראש הפרויקט עמד אורן אנוליק, ראש החטיבה לתכנון מדיני, שהגיש את הממצאים לשר החוץ ישראל כץ, ולמנכ"ל משרד החוץ יובל רותם.

אנוליק הדגיש כי לא מדובר בתחזית, שכן המשבר עדיין בעיצומו: "דברים משתנים כל יום, וחשוב לי לומר שאנחנו בשום אופן לא יודעים את העתיד. הנייר הזה עדיין משתנה כל יום והוא רק משקף את ההערכות שלנו לנוכח מציאות שהעולם לא ידע כמותה. יש יותר שאלות מתשובות".

בלב המסמך מצויה ההערכה שהכפר הגלובלי והפתוח, בעל הסחר החופשי לחלוטין, לא יישאר כזה לאחר הקורונה. העולם צועד למשבר כלכלי שמזכיר בממדיו את השפל הגדול של סוף שנות ה־20 ותחילת שנות ה־30 במאה הקודמת.

התמ"ג העולמי כבר צנח ב־12 אחוזים והמגמה צפויה להימשך, תוך שיעורי אבטלה עצומים בארה"ב ובמקומות נוספים. המשבר הכלכלי העולמי צפוי בין היתר להוריד את הביקוש לגז, וכך לפגוע בענף יצוא מרכזי שישראל התכוונה להסתמך עליו בשנים הקרובות.