אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

היה לי פעם מנהג לבקר אסירים ישראלים ש'זרוקים' בבתי כלא ברחבי העולם.

יום אחד, בשיטוטים שאחרי הצבא, הגעתי יחד עם ליטל ועינת לנפאל הרחוקה. אחרי בירור קצר אצל חזקי מבית חב"ד, הצטיידנו בארבעת המינים ועלינו על ריקשה אל בית הכלא המקומי.

זה היה מבצר מבעית, עם חומות גבוהים מבריאת העולם בערך, ריחות וקולות של גיהינום, בתוך שכונות הסלאם של הסלאם בקטמנדו. פחד אלוהים.

הוכנסנו לחלל ריק בתוך החומה, פתחים בגובה מטר וקצת משני הכיוונים למנוע ריצה, שרפרי עץ קטנים וקירות ששברי זכוכית יצוקים בהם, מכניסים לדריכות ושיתוק שאין לנו על מי להשען.

חצי שעה ישבנו שם בהמתנה, אף אחד מאיתנו לא העז להוציא הגה. בוהים בדמיון על מקור הצעקות והריחות מבפנים, מדמיינים מי הטיפוס שיופיע מתוך האופל הזה.

ואז הוא הגיע. י', איש בעל צורה, מכנסיים שחורות, חולצה לבנה, זקן ופיאות לבנות, כיפת פונפון של ברסלב על הראש וחיוך זורח מתוך פנים מקומטות.

ישבנו שעה וקיבלנו סיפור חיים מהאגדות שמתחיל בתל אביב, עובר דרך חזרה בתשובה, מתגלגל אל ניסיון הברחת סמים דבילי וכושל בשביל לממן חתונה לבת ומסתיים בזכות אותות ומופתים ושוחד בארבע וחצי שנים בכלא הנורא של קטמנדו ולא בעונש מוות.

י' ישב בחיוך קבוע, חצי משועשע, סוקר את ההתמודדיות שיכולות היו לפרנס סדרה וחצי בנטפליקס, מה שהוא עבר שם, ה' יעזור.

והחיוך והצחוק שלו עשו אי נחת בין הבטן לחזה, הפער בין הסיפור הקשה שהאוזניים שומעות ובין המראה של האיש הזקן והיפה, המחויך והמשועשע. אז רגע לפני שהשומרים משכו אותו פנימה חזרה אל התופת, שאלתי אותו איך יכול להיות מחויך כל כך בתוך הקקה הזה.

והוא ענה לי את המשפט שמשמש לי רסקיו מעת לעת עד עצם היום הזה: "שיבי, בסוף אני ואתה נשב על המרפסת שלי ונצחק מרוב הרגעים הללו, זה יקח חמש שנים, או עשר שנים, אבל בסוף נצחק מזה והסוף לא חייב להיות בסוף".

אמר ונעלם חזרה אל הכלא

אז לכל המבואסים עלי אדמות, מהמצב וגרורותיו, אלה שלא מוצאים בו טוב או משמעות, אני נותן לכם במתנה את הסיפור והעצה של י' מכלא קטמנדו, שבסוף בסוף, נצחק מהרוב, גם דברים קשים הופכים בסוף לסיפור מצחיק שמספרים לילדים והסוף הזה לא חייב להיות בסוף.

אפשר להלוות בריבית אפסית, מהצחוק שכנראה יהיה בסוף, אל העכשיו המבאס, וזאת דרך נוספת להביא רגעים של חופש ללב הדאון טאון של השעבוד, עוד בטרם נגאלנו.

חג שמח

שנזכה לחירות אביבית על נפשנו החופשית