קורונה. אילוסטרציה
קורונה. אילוסטרציהצילום: רויטרס

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי Lancet טוען כי אסור לממשלות העולם להסיר את הסגר שהוטל על אזרחי מדינות רבות, על מנת למנוע גל שני של התפרצות נגיף הקורונה.

חוקרים מאוניברסיטת הונג קונג השתמשו במספר מודלים מתמטיים והגיעו למסקנה כי הסרת הסגר תגרור התפרצות מחודשת של הקורונה בעולם. לדברי פרופסור ג'וזף וו, אחד מעורכי המחקר, ההגבלות הקשות שהטילו שלטונות סין על תושבי וואהן במשך 76 ימים אומנם הובילו לצמצום דרמטי של התפשטות הקורונה, אולם הסרת הסגר בימים האחרונים עלולה להוביל להתפרצות מחודשת.

"בעוד אמצעי הבקרה האלו הורידו את מספר ההדבקות לרמה נמוכה מאוד, ללא "חיסון עדר" המוני נגד נגיף הקורונה מקרי הידבקות חדשים עלולים להתעורר בקלות, בעיקר לאחר שעסקים, מפעלים ובתי ספר יחזרו לפעילות ויגבירו את ההתקרבות החברתיות. מדובר גם בסיכון מוגבר לייבוא הנגיף ממדינות אחרות, בהן הוא ממשיך להתפשט", טען פרופסור וו.

הוא הזהיר כי מהירות ההדבקה בנגיף תעלה באופן משמעותי אם ממשלות יסירו את הסגר שהטילו על אזרחים, וקרא לממשלות העולם שלא להסיר את הסגרים באופן מוחלט גם במחיר של פגיעה בכלכלה.

המחקר מגיע לאחר שממשלות שונות ברחבי העולם הודיעו בימים האחרונים על הסרת הסגר שהוטל על התושבים וחזרה לפעילות כמעט שגרתית של מקומות העבודה ובתי הספר, בעיקר לקראת חג הפסחא שיצויין ביום ראשון הקרוב.

בינתיים, מי שקיווה כי מזג האוויר החם יסייע בהפחתת מקרי ההידבקות, יתאכזב לקרוא את חוות דעתם של חברי וועדת האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, שבמכתב לנשיא טראמפ טענו כי מזג האוויר החם לא ישפיע כנראה על התפשטות הנגיף. "ישנן עדויות מסויימות לכך שנגיף הקורונה עובר באופן פחות אפקטיבי כאשר הטמפרטורות והלחות גבוהות יותר.

עם זאת, בהתחשב בהיעדר "חסינות עדר" גלובלית, ההפחתה הזו לא תסייע בהורדת אחוזי התפשטות המחלה ללא מעורבות רפואית" כתבו חברי האקדמיה האמריקאית למדעים. הם ציינו כי מחקר בסין הוכיח כי "נגיף הקורונה המשיך להתפרץ באופן אקספוננציאלי גם בתנאי טמפרטורה ולחות מקסימליים, וכל אדם שנדבק העביר אותו לשני אנשים אחרים".

המכתב של חברי האקדמיה למדעים לנשיא טראמפ הגיע לאחר שהנשיא האמריקאי אמר כי "הנגיף ייעלם במזג אוויר חם".