הרב ברוך אפרתי
הרב ברוך אפרתיצילום: עצמי

בשנה האחרונה לחיי הראי"ה קוק זכר צדיק לברכה, בעודו נאבק במחלת הסרטן, ראה לנכון לעסוק בסוגיה של טהרת בנות ישראל, להכריז וללמד שרחיצה באמבטיה אינה מועילה לטהרה.

לפני מספר ימים זכינו בדברי הרב זצ"ל בנושא זה באגרתו הראשונה, ועתה בשל נחיצות הדבר נזכה לקרוא את דבריו באגרת הטהרה השניה, אשר נכתבה כאמור בשנתו האחרונה לחייו, היא שנת התרצ"ה.

התוכן החמור והסגנון החריג בדברי הרב בסוגיה זו, מעיד על חומרת העניין מבחינה הלכתית ולאומית כאחד.  

זכינו בדורנו להתחזקות רחבה בנושא שמירת הטהרה אצל ציבורים רבים, גם אלו שאינם נקראים דתיים. אשריהם ישראל. עתה אנו נקראים להמשיך ולשמור על טהרה זו כהלכה, גם בימים אלו. המקוואות פתוחים, ומאושרים לטבילה על ידי משרד הבריאות.

הבה נטה אוזן ולב לדברי מורנו ורבנו בדבר שמירת טהרת ישראל, המשקפים את ההלכה הפשוטה והידועה בישראל.

אגרת הטהרה השנית

אחיותינו היקרות,

הננו מוצאים לנו לחובה קדושה לדבר אליכן, על דבר ענין שמפני הכרח הננו נאלצים לקחת דברים עמכן, אף על פי שעל פי ההרגל והנימוס הדבר קשה. העניין הוא טהרת המשפחה הישראלית.

כולנו יודעים שדורותינו מסרו את נפשם על טהרת החיים, וטהרת החיים במשפחה היתה קשורה בכל בית ישראל....

אבל שמענו שנפרץ גדר הטהרה בעוונותינו הרבים, ורבים טועים שיוצאים ידי טהרה על ידי אמבטאות ומקלחות, מה שהדין הוא שאינם מועילים כלום, וחומר האיסור שיש בו כרת, לשניהם, להאיש והאשה, והפגם של הבנים שהם נשארים פגומים לדורי דורות, במקומו עומד, ואין שום דרך של טהרה כי אם הטהרה של המקוה הכשרה אחרי הספירה והבדיקות כדין.

על כן באנו בזה להגיד לכם שתרחמו על נפשותיכן, ועל נפשות בעליכן, ובנותיכן ובניכן, ותזהירו את הצעירות שלא יסורו מדרך החיים דרך הקודש של תורתנו הקדושה, ויזהרו בבדיקות ובספירת שבעת הימים, ובטבילה במקוה כשרה כדין תורה, ואז תזכו לחיים טובים וארוכים ולדורות מבורכים שיהיו לתפארת בישראל לדורות עולמים, אמן.

עבד לעם קדוש בארץ הקודש

הק' אברהם יצחק הכהן קוק