הרב בקשי דורון זצ"ל
הרב בקשי דורון זצ"לפלאש 90

כמו כלל העולם הרבני והמערכת הפוליטית בישראל, גם השרים וחברי הכנסת החרדיים ספדו במהלך היום (שני) אחר לכתו של הראשון לציון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל שהלך אמש לעולמו.

"עולם התורה וההלכה איבד את אחד המופלאים, הראשון לציון, רבי אליהו בקשי דורון זצ”ל, שכיהן כרב הראשי לישראל, ונפטר ל”ע ממגיפת הקורונה", ספד יו"ר יהדות התורה ושר הבריאות יעקב ליצמן. "הרב בקשי דורון זצ”ל היה גאון מופלג, איש של תורה, עשייה רבה וקירוב הבריות. שהעמיד תלמידים הרבה ופעל רבות למען עולם ההלכה והדיינות. תנחומיי למשפחתו ותלמידיו, הכואבים את פטירתו".

סגן שר החינוך מאיר פרוש ספד ואמר: "שר וגדול נפל בישראל. יחד עם המוני בית ישראל, אני מבכה מרה אחר לכתו של זקן הראשונים לציון, הגאון המופלא רבי אליהו בקשי דורון זצ”ל, שנלב"ע בחטף לאחר שהזדכך בייסורים קשים ומרים".

"הגר"א בקשי דורון זצ”ל היה גאון מופלג, איש של תורה, עשייה רבה וקירוב הבריות, העמיד תלמידים הרבה ופעל רבות למען עולם ההלכה והדיינות בשנותיו כנשיא בית הדין הגדול ועד לימיו האחרונים כשהוא עומד לימין רבני ודייני ישראל בעצה ותושיה ופסק בסוגיות כבדות משקל. הסתלקותו של הראשון לציון מותירה חלל גדול בעולם היהודי. ויה"ר שיבולע המוות לנצח", דברי פרוש.

עמיתו לסיעה ח"כ יעקב טסלר אמר כי "כל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. יחד עם כל בית ישראל, קבלתי בצער את הידיעה על פטירתו של זקן הראשונים לציון, הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ”ל, שנלב"ע לאחר שחלה בנגיף הקורונה. הגר"א בקשי דורון הווה מגדל אור של תורה והלכה, העמיד תלמידים הרבה וקירבם לתורה. עשיתו הברוכה למען עם ישראל ועולם הדיינות הותירה רושם רב וחותם של עשיה מופלאה וקירוב לבבות בעם ישראל. אני שולח את תנחומי למשפחתו ולתלמידיו הרבים שלא תדעו עוד צער ולא תוסיפו לדאבה עוד".

יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי כתב בטוויטר כי "מתאבל מרה על פטירת הרב הראשי, הראשון לציון, הרב אליהו בקשי דורון. הרב בקשי דורון, היה תלמיד חכם ענק, מורה דרך לרבים בעם ישראל ופטירתו היא מכה גדולה. כאב גדול מאד, אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

השר לשירותי דת הרב יצחק וקנין אמר כי "עולם התורה וההלכה איבד הערב את אחד מפוסקי הדור הראשון לציון הרב הראשי לישראל הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצוק״ל. אוי לה לספינה שאבד קרבניטה, הרב זצ"ל המשיך את שושלת הראשונים לציון לדורותיהם. 'זכיתי להכירו באופן אישי ולהתייעץ איתו כשכיהן כרב ראשי ואב"ד בחיפה הרב היה מגדלור שמשך אליו רבים שבאו להתייעץ עימו ולשמוע ממנו דעת תורה. דרכו ההלכתית באה לידי ביטוי בספרי ההלכה שלו שו"ת בנין אב".

ח"כ ינון אזולאי ספד ואמר כי "עם ישראל כולו אבל על פטירתו של גדול הדור סמל מופת של גדלות בתורה ענווה וצניעות. הגאון הגדול הרשל"צ הרב בקשי דורון זצ"ל היה גדול בתורה וסמל של אמת, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה.

בדבריו סיפר על היכרותו האישית עם הרב המנוח. "עוד מימי ילדותי זוכרני את התפילות בנץ החמה כאשר מו"ר אבי ז"ל היה מתפלל בביתו של הגאון הרב בקשי זצ"ל בהיותו רבה הראשי של חיפה וזאת בשל מחלתו של מו"ר הגה"צ הרב שלום לופס זצ"ל אשר היה חמיו של הרשל"צ בקשי דורון זצ"ל והתארח בביתו בתקופת ההחלמה. חבל על דאבדין ולא משתכחין. תיהיה נשמתו צרורה בצרור החיים, ויהיה מליץ יושר על כל עם ישראל".

ח"כ מיכאל מלכיאלי אמר כי הוא "חש הערב עצב נורא, כמובן בפן הכללי, הרב זצ"ל היה דמות מרתקת אשר שילבה ידענות אדירה של תורה, ספריו בהלכה נמצאים ברבים מהיכלי התורה, אבל גם בפן הפרטי, בשנים האחרונות הגעתי להתייעץ ולהתברך בביתו פעמים רבות. הרב היה במשך שנים אחד מרבניה המשפיעים של תנועת ש"ס והשר דרעי היה נועץ בו רבות. אין ספק כי זהו ערב קשה מאד. איבדנו אדם גדול שהיה בנוסף לכל גם גאון במידות, החיוך והעצה שלו תחסר לי ולרבבות שומעי לקחו לאורך עשורים רבים".

יו"ר סיעת ש"ס ח"כ יואב בן צור: "נִצְּחוּ אֶרְאֶלִּים אֶת הַמְּצוּקִים וְנִשְׁבָּה אֲרוֹן הָאֱלוֹקִים. המומים וכואבים את לכתו של זקן הראשונים לציון הגאון הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל הרב הראשי לישראל לשעבר. הרב היה מורה דרך לרבים, סמל לענווה ולצניעות ונצר לדור דעה. וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרָף ה".

ואילו יו"ר ש"ס לשעבר אלי ישי פרסם דבר אבל ואמר כי "מרן זקן הראשונים לציון הגאון העצום רבי אליהו בקשי דורון זיע״א היה ספר מוסר מהלך בצניעותו, פשטותו, במידותיו הנאצלות, במסירות נפשו ללימוד והפצת התורה, ומעל כל אלו גדלות נפשו במילוי ציווי התורה ״לא תגורו מפני איש״ בהידור ובעוז. מרן הגר״ע יוסף זיע״א סמך עליו בעצימת עיניים וקיבל את דעתו בכל הנוגע למינוי דיינים וביקש את דעתו-דעת תורה תדיר. ווי להאי שופרא דבלי בארעא. אוי לדור שכך עלתה בימיו. ומי שאמר לעולמו די יאמר לצרותינו די".