מגרש כדורגל
מגרש כדורגלצילום: ISTOCK

הסנונית הראשונה? בזמן שקבוצות ליגת העל השונות מנסות להבין האם ביכולתן לשוב לשגרת אימונים תחת הגבלות משרד הבריאות השונות בכדי להיות מוכנות להודעה על חזרה לפעילות ולמשחק, הודיעה היום (שני) ההתאחדות לכדורגל על סיומה של עונת המשחקים הנוכחית בכל הליגות הנמוכות והחובבניות.

הוראת השעה שעברה אישור על ידי הנהלת ההתאחדות לכדורגל ברוב של 26 חברים וחברות אל מול 3 מתנגדים, הביאה למעשה לסיום העונה בכל הליגות החובבניות - בוגרים, נשים, נוער, נערים וילדים, והופסקה באופן סופי לאחר שנעצרה כבר ב-13 במרץ, זאת כמובן בשל התפשטות נגיף הקורונה.

בהוראת השעה נכתב כי הקבוצות שסיימו במקומות הראשונים יעפילו אל הליגה הבאה, ואילו אלו הנמצאות במקומות האחרונים לא תרדנה ליגה וכי תוקפא הירידה. המשמעות היא כי הליגות כולן יגדלו במספר הקבוצות המשחקות וכי בעונה הבאה תרדנה 4 קבוצות מכל ליגה.

כאמור ההחלטה אין בה כדי להכריע על הליגות המקצועניות של הכדורגל הישראלי, הליגה הלאומית וליגת העל, אך סיכוי סביר כי זוהי תהיה גם ההחלטה על עתידן של שתי הליגות הללו בהמשך.

מי שנהנות מההחלטה אלו הפועל כפר שלם והפועל איכסל שיעפילו אוטומטית אל הליגה השניה, הליגה הלאומית. השתיים מוליכות את מחוזות דרום וצפון בליגה א', כשעבור כפר שלם מדובר בחזרה לליגה השנייה אחרי 25 שנה, בעוד שאיכסל חוזרת ללאומית שנה אחת בלבד אחרי שנשרה ממנה.

יו"ר ההתאחדות, אורן חסון אמר כי "עם פרוץ משבר הקורונה בעולם ובישראל, היה ברור כי השפעתו על הספורט בכלל והכדורגל בפרט תהיה חסרת תקדים בכל היבט. בחודש האחרון פעל צוות חשיבה שכלל את כל בעלי התפקיד הרלוונטיים בהנהלה ובארגון, וככל שהלך וחלף הזמן והמצב לא השתנה, כך שניתן יהיה לדבר על חזרה לפעילות של אימונים ו/או משחקים, לא נותרה בידי ברירה אלא להעלות בפני הנהלת ההתאחדות, כפי שהתחייבתי, בכינוס מיוחד באמצעות שיחת וידאו, את ההצעה לסיום עונת 2019/20".

"השאיפה שלנו היתה ונותרה לעשות הכל כדי שהעונה הנוכחית תסתיים על כר הדשא, אלא שהשיחות הרבות שקיימנו עם ראשי משרד הבריאות, ראשי רשויות אחרות וכמובן נציגים רבים של הקבוצות המסונפות להתאחדות, חייבו קבלת החלטה בשלב הזה במטרה לייצר ודאות עכשווית והפניית המשאבים להתמודדות לקראת העונה הבאה".

חסון סיפר כי בהתאחדות לכדורגל בחנו 3 חלופות: סיום העונה והקפאת העולות והיורדות שפירושה פגיעה ספורטיבית אנושה; איחוד שתי עונות, זאת הנוכחית והבאה, דבר שנעשה רק פעם אחת ב-50 השנים האחרונות ויוליד בעיה קשה לנוכח חוסר הוודאות לגבי הקבוצות שירשמו לעונה הבאה, והחלופה עליה הוחלט היום, שהיא לדבריו הריאלית מכולן, ההוגנת והמידתית ביותר.

"ברור כי כל חלופה אינה מושלמת. הבאנו בחשבון מכלול רחב של שיקולים, בראש ובראשונה את השמירה על בריאות כלל העוסקים בענף ומזעור נזקים ספורטיביים וכלכליים".

עוד התייחס חסון לעתידן של הליגות המקצועניות בכדורגל הישראלי, כשאמר כי "המידע שניתן לנו על ידי גורמים מוסמכים גורס כי הספורט הקבוצתי יהיה בין האחרונים לחזור לשגרה, במקרה האופטימי מדובר על חודש יוני. הצורך של המועדונים בוודאות וביציבות בעת הזאת והתרומה של קבלת החלטה מוקדמת להיערכות מוצלחת לקראת העונה הבאה היא שהביאה אותנו לקבל החלטה קשה זו".

לדבריו של חסון ההבדל בין הליגות המקצועניות לאלו שהסתיימו וההחלטה על כך, טמונה במשאבים הכלכליים והפיזיים. "לאחר יותר מחודש בו לא נערכו אימונים, לא התקיימה פעילות ספורטיבית מאורגנת ולא טופחו המגרשים, יהא זה נאיבי לדבר על אפשרות לחדש את הליגות. מצוקת המגרשים הקשה בישראל, היעדר התאורה ברבים מהם, הקשיים האובייקטיבים של רבות מהרשויות המוניציפליות שתומכות בקבוצות החובבניות והכניסה לחודשי הקיץ החמים, הופכת את אפשרות חידוש הליגות הנמוכות לבלתי ריאלית".

"זאת אולי ההחלטה הקשה ביותר שקיבלה הנהלת ההתאחדות, היא ודאי קשה לי מאוד כיו"ר, אבל היא מתבקשת בצוק העתים הנוכחי. נועצנו בנושא גם עם חברינו למנהלת הליגות, ראשי אופ"א וראשי התאחדויות אחרות שקיבלו החלטות דומות. אני מודה לכל חברי ההנהלה על דיון ענייני, שהצליח להתעלות מעל אינטרסים צרים ולראות את המצב נכוחה. ברור לי כי יהיו מי שאינם מרוצים מההחלטה האמורה, אבל אני סמוך ובטוח כי מידת נכונותה ונחיצותה יתחוורו גם להם בחלוף הזמן.

"באופן אישי, זהו יום לא פשוט עבורי, כמי שמאמין, שואף ופועל תמיד להכרעות ספורטיביות על כר הדשא, אלא שחוסר היכולת לנוכח משבר הקורונה להיות על כר הדשא חייב קבלת החלטות והכרעות על השולחן. מנהיגות אמיתית יודעת להכיר במצב לאשורו ולפעול באופן אחראי. את זה עשתה הנהלת ההתאחדות היום".

לסיום אמר חסון, "אני משוכנע כי מדינת ישראל והכדורגל שלנו יצלחו את משבר הקורונה ומאמין כי ההחלטה שהתקבלה היום תסייע משמעותית להתארגנות מטיבה לקראת עונת המשחקים הבאה. ההתאחדות תמשיך לשקוד על פיתוח וקידום הכדורגל גם בנסיבות המורכבות הללו. לכן החלטנו גם היום להמשיך לבחון יחד עם הגורמים הבכירים ביותר במדינת ישראל, רפואיים ואחרים, חזרה למשחק בפורמטים יזומים של ההתאחדות – טורנירים, משחקי ידידות וכו' – עוד לפני פתיחת עונת 2020-2021, שייתכן אף כי פתיחתה תוקדם במידת האפשר. מוכרת לי היטב התשוקה של שחקנים בוגרים וצעירים, של מאמנים ובעלי תפקידים אחרים בענף, גברים ונשים כאחד, לחזור למשחק שכולנו כל כך אוהבים. היום יותר מאי פעם".