ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

חג הפסח נקרא גם חג החירות. כשהזכרנו בתפילה את המילים 'זמן חרותנו' על פניו נראו המילים בזמן זה של ימי הקורונה בו כולנו מבודדים ומסוגרים בבתינו, כתלושים מהמציאות.

אם נתבונן מעט במילה 'חרות', נבין עד כמה ניתן להיות בני חורין דוקא בימים אלה.

אפשר לשלוט במרחב המחיה שלנו על ידי שישימו אותנו בחדר סגור, אחרים יכולים לשלוט בגופנו על ידי שישימו עלינו אזיקים או אף יכו בנו ועוד... אך אף אחד לא יוכל לעולם לשלוט ברוחנו ובעולמנו הפנימי אם לא נאפשר לו זאת.

החרות האמיתית היא היכולת שלי לשלוט בעולמי הפנימי ולא לאפשר לאחרים ולסביבה החיצונית לשלוט בו.

חרות אינה נמדדת בהיבטים חיצוניים לי (אני עושה 'מה שבא לי') אלא בתוך תוכי פנימה, ועד כמה השליטה בעולמי הפנימי נמצאת בידי או בידי אחרים.

אדם יכול להיות בבידוד מבחינה פיסית על ידי שהוא סגור בחדר או בבית ולא מתאפשר לו לצאת ממנו, אך הוא בן חורין אמיתי כי הוא לא מאפשר למציאות לשלוט בעולמו הפנימי – הנפשי והרגשי.

הוא לא מאפשר לסגר ולאתגרים שהוא מזמן מצד בני ביתו להוציא אותו מדעתו ולשבור את הכלים. הוא שולט במצב ומשתדל בכל כוחו שלא לצאת מאיזון נפשי.

בן חורין אמיתי הוא לא זה שתקופת הסגר והבידוד עוברת עליו בקלות כי אין לו אתגרים. אדרבה, בן חורין אמיתי הוא מי שהמציאות בה אנו נמצאים היום מאתגרת אותו מאוד, אך הוא שולט במצב ולא מאפשר למצב לשלוט בו ולנהל אותו – את רגשותיו והתנהגותו.

וגם אם מידי פעם הוא נופל ויוצא מאיזון, הוא מתעשת, ומנסה שוב לשמור על שליטה ואיזון פנימיים, הפעם לזמן ארוך יותר.

בן חורין אמיתי לא משפיל או מכה את אשתו וילדיו ומאשים אותם או את ה'מצב' שגרמו לו זאת. אדם כזה אינו אלא עבד לסביבה החיצונית וליצרים שלו.

חרות אמיתית היא להיות שקוע עמוק בתרבות מצרים, להתמודד עם המיצרים והאתגרים הקשים שהיא מזמנת, ולמרות זאת לשמור על צלם אנוש ועל דרך ארץ ומידות טובות.

להיות בן חורין זה לא קל, ואולי בשל כך רק 20% מבני ישראל יצאו ממצרים...

אמנם לא קל לחיות בחרות אמיתית, ואפילו קשה מאוד! אבל כל אחד יכול!

לכל אחד מאיתנו היכולת לבחור להיות בן חורין, בפרט בתקופה זו.

להיות מודע לכך, שבכל פעם שאתגר ניצב בפני, עלי להתגבר ולהיות בן חורין אמיתי ולא לאפשר למצב לשלוט בי ולנהל את עולמי הפנימי ולשלוט ברגשותיי.

וגם אם לא הצלחתי פעם אחת, שתיים או עשרים..., להמשיך להאמין בעצמי ולא לאבד תקווה.

יהי רצון שנזכה כולנו להיות בני חורין אמיתיים, ולהיגאל כולנו בזמן חרותנו, באהבה וברחמים גדולים.

פרק נד – קורונה ומסירות נפש

מוזמנים בשמחה לבקר באתר ובחרת בחיים להתרשם מסדנאות ייחודיות, העצמה חינוכית, אימון אישי, יעוץ זוגי, הדרכת הורים, ומגוון הרצאות.