'שגרה בצל הקורונה'חדשות כאן 11

הממשלה תקיים דיון מחר (חמישי) באסטרטגיית היציאה מהסגר שהוטל במסגרת משבר הקורונה.

על פי המתווה המרכזי שיוצג לשרים החל מיום ראשון הקרוב ובמהלך שבועיים תחל העלאה של אחוז העובדים במקומות העבודה מ-15% עד ל-50%.

במקביל תותר פתיחת חנויות ומרכזי מסחר הכוללים עד 15 חנויות, תחת הגבלות שייקבע משרד הבריאות.

באופן הדרגתי יחודשו הלימודים במוסדות החינוך המיוחד, בגני הילדים ובבתי הספר עד כיתה ג', אך מספר התלמידים שיימצאו בכיתה יוגבל.

על פי ההצעה יותר גם לעסקים שאינם מוכרים מזון או תוצרת חיונית לפתוח את שעריהם.

אם הכל ילך כשורה, החל מה-3.5 יחל השלב השני באסטרטגיה ובמסגרתו יחזור המשק לעבוד ב-85%, יוסרו הגבלות על חלק מהעסקים ואף ייפתחו קניונים.

השלב השלישי, שיחל שבועיים מאוחר יותר ותלוי בהצלחת שני השלבים הראשונים, יאפשר חזרה של פעילות עסקית מלאה במשק. לגבי מערכת החינוך עדיין לא ברור מה יהיה עתיד שנת הלימודים עבור התלמידים בכיתות ד'-י"ב.

מחר יציג גם שר הביטחון נפתלי בנט את תוכניתו לתחילת צעדי החזרה לשגרה של מדינת ישראל, לאחר הסגרים שהושתו על האזרחים כחלק מההתמודדות עם משבר הקורונה.

לדעת בנט יש לפתוח באופן מיידי ומשמעותי את הכלכלה, המסחר וגם את מערכת החינוך - גנים עד כיתה ג׳ - כבר ביום ראשון הקרוב.

על פי התוכנית יש לפתוח כמעט את 100% מהעסקים בישראל: ייצור, מסחר ושירותים, למעט פנאי, בידור וריכוזים גדולים ולמעט עובדים מעל גיל 65 או עובדים עם מחלות רקע.

לצד זאת מציע השר בנט לנקוט בשורה של צעדים נוספים ביניהם חיזוק הריחוק חברתי והשימוש באמצעי זהירות, שמירה הדוקה על בני 65 ומעלה ויחס מיוחד לבני 50-60 ומתן תשומת לב ייחודית לבתי אבות וריכוזי קשישים.

עוד לפי הצעת בנט יש להגדיל באופן מואץ את בדיקות הקורונה ולשפר משמעותית את זמני הפיענוח.

כמו כן מציע שר הביטחון לנקוט סגרים ממוקדים על אזורי הדבקה ברמת הבניין או השכונה ולא לנקוט בסגר כללי.

בנט גורס כי "הנזק הכלכלי והרפואי והפגיעה בעוצמה הלאומית של ישראל מהמשך סגר, גדול לאין ערוך מהסיכון הרפואי הישיר של הקורונה אשר ניתן לניהול. המשך הסגר ברמה דומה (או מעט מופחתת) יהווה פגיעה אנושה במדינת ישראל ובאזרחיה".

בסביבתו אומרים כי "מאות אלפי עצמאים רואים את עסקיהם נהרסים, מיליון מובטלים מצויים באובדן הכנסות מוחלט. הסגר שהיה נכון בערפל של תחילת המגיפה אינו נכון כעת".