ראובן ריבלין
ראובן ריבליןצילום: Flash90

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין הודיע הבוקר (חמישי) ליו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ כי הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת.

ההודעה נמסרה לאחר שהלילה בחצות פקע המנדט של בני גנץ להרכבת הממשלה, בחלוף ההארכה המוסכמת בת היומיים שנתן לו הנשיא ביום שני בחצות.

בשלב זה, על פי סעיף 10(א) לחוק יסוד: הממשלה, רוב חברי הכנסת רשאים לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהסכים לכך, וזאת תוך 21 יום מיום ההודעה.

אם לא יצליח אף אחד מהח"כים לקבל את חתימותיהם של 61 חברי כנסת שמבקשים מהנשיא להטיל עליו את הרכבת הממשלה בתוך 21 יום תיכנס ישראל למערכת בחירות רביעית ברציפות.

בהודעתו ליו״ר הכנסת כתב הנשיא, "אנו מצויים במערכת בחירות, הנערכת זו הפעם השלישית, בתקופה של כשנה, ברצף, בלא שעלה בידי מי מנבחרי הציבור להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת. כנשיא המדינה מוטלת עלי החובה על פי חוק יסוד: הממשלה לפעול להביא להרכבת ממשלה בישראל, מהר ככל הניתן, ובהתאם לכך הפעלתי את סמכותי במערכת הבחירות לכנסת ה- 23".

לדבריו, "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו, לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבתה של ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת, מהר ככל הניתן, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד. אני תקוה כי יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית".