
רבות הדמויות בתנ"ך שנמצאות בבידוד, כל אחת והמסר הייחודי שהיא מלמדת אותנו, נראה לי שהמסר העיקרי הוא שאנו משמעותיים גם כבודדים ולא רק כציבור ושהננו יחד יותר מסך כל חלקיו.
אדם הראשון היה המבודד הראשון בעולם שזה עתה נברא ומיד לאחר בריאתו הקב"ה מעביר לכולנו מסר משמעותי "לא טוב היות האדם לבדו" וברא לו עזר כנגדו.
יוסף הצדיק שהוכנס לבור הריק ולאחר שנים גם לבית האסורים על מנת להענישו ברמה הנגלית על המעשה שטפלה עליו אשת פוטיפר וברמה הפנימית על מנת לתקן את מידותיו. המצורע במדבר גם הוא, מבודד מן המחנה בשל חטאי הדיבור שלו ומוצא אל מחוץ למחנה עד שיחזור בתשובה ויתקן את מידותיו.
מבודד נוסף עם מסר חשוב היה נח שבציוויו של הקב"ה בנה תיבה עצומה ונכנס לתוכה יחד עם משפחתו המצומצמת על מנת להבחין בין הנידונים למוות במבול לבין המקיימים את מוסר הקב"ה. גם קצת לפני יציאת מצרים אנו שומעים על הציווי הרלוונטי מאוד לימינו של הקב"ה לעם ישראל להסתגר ולהתבודד כל אחד בביתו בחיק משפחתו הגרעינית מפני המשחית המסתובב בחוץ ונוגף את הבלתי מבודדים ואת המצרים. גם כאן הבידוד הינו הגנה על המבודד מעונשם של מי שבחוץ. עד כאן ראינו שתי מטרות עיקריות לבידוד, הגנה על המבודד מן הסביבה שבחוץ ואמצעי לחנך את המבודד.
מטרה נוספת שרלוונטית מאוד גם כיום יש ללמוד במיוחד משלושה נביאים, אליהו, יונה וירמיהו. אליהו מתבודד בהר חורב שם גם מבשר לו הקב"ה שנבחר עבורו מחליף לתפקידו כנביא שאמור להחזיר את עם ישראל בתשובה, יונה המבודד בקרבי הדגה בים לאחר שניסה להכניס את סולם ערכיו לשליחות שקיבל מאת הקב"ה וירמיהו המוכנס למאסר בעיצומה של שליחותו להחזיר את עם ישראל בתשובה. שלושת הנביאים הללו מלמדים אותנו על תפקיד הבידוד כמדייק את העשייה שלנו מול שמיא.
במכילתא לפרשת בא המדרש משווה בין שלושת הנביאים הללו. אליהו תבע את כבוד האב ולא את כבוד הבן, כלומר הוא מקנא לשם ה' ולא מגן על עם ישראל, הולך עם מידת הדין ולאחר ההתבודדות בהר חורב הקב"ה מבשר לו שנבחר עבורו מחליף ועליו למשוח אותו לתפקידו זה.
יונה שתבע את כבוד הבן ולא את כבוד האב, ברח משליחותו להחזיר בתשובה את אנשי נינוה שמהם יצא חורבנם של עם ישראל. מול שניהם ניצב ירמיהו, שתבע את כבוד האב וגם את כבוד הבן, הוא מבצע את שליחותו של מקום להציב מראה לא מחמיאה אל מול פניהם של עם ישראל על מנת שיתקנו את דרכיהם וכך הגלות והחורבן יימנעו, אך בו זמנית ירמיהו אינו מפסיק להתפלל אל הקב"ה שיעביר מעם ישראל את הגזרה הרעה שגזר עליהם וירחם עליהם.
עד כאן הבידוד מדייק את שליחותם של יונה ואליהו, ליונה הוא מבהיר שעליו לעשות את המוטל עליו בלי קשר לחשבונותיו האישיים ולאליהו הבידוד נועד כדי לסיים את תפקידו בהבהרת צורת הנהגת ה' בעולם.
ירמיהו, שתפקידו נעשה באיזון הנכון בין האב לבן מגיע לבידוד במאסר שהטיל עליו המלך יהויקים (בפרק לו) בשל תוכן נבואותיו ואז נאלץ ירמיהו להאציל את שליחותו לברוך בן נריה שכתב מפיו את מגילת איכה ואז העביר את תוכנה לעם ישראל. ירמיהו מלמדינו שלפעמים המשימה שלנו מדוייקת וטובה אך עלינו לשבת אחור ולתת אותה לאחרים.
סביב אתגרי הקורונה אנו נדרשים לשנות מאופיינו הפעיל וההישגי על מנת להלחם בנגיף באופן אקטיבי. לפעמים קשה לראות מהצד את העשייה הרבה של אלו שתפקידם לעשות ולתפעל את החזיתות החשובות ולהישאר בבית, אך מירמיהו אנו לומדים שלפעמים זוהי הדרך.