הראל טובי
הראל טוביצילום: אסתי דזיובוב/TPS

מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי, שיגר היום (חמישי) מכתב לשר החוץ ישראל כ"ץ ולשר התיירות יריב לוין, ובו נימק את החלטת הנשיא ריבלין שלא להיעתר לפנייתם ולא להעביר את המנדט להרכבת הממשלה לידי ראש הממשלה נתניהו.

במכתבו פירט טובי את השתלשלות העניינים מאז הבחירות, והבהיר כי ההחלטה התקבלה לאחר שהתברר כי אין לנתניהו סיכוי בעת הנוכחית להרכיב ממשלה.

"נשיא המדינה שקל גם את האמור במכתבכם שבנדון", הבהיר טובי, "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפניו, לפיה, בשלב זה לאף אחד מהמועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת, באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, להביא להרכבת ממשלה שתיהנה מאמון הכנסת מהר ככל הניתן - נשיא המדינה אינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ולפיכך הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, שרשאית לפעול לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד".

טובי אף הוסיף, "יודגש כי סעיף 10(א) לחוק היסוד קובע כי רוב חברי הכנסת רשאים לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת פלוני, שהסכים לכך בכתב, והכל תוך 21 יום מיום הודעת הנשיא, ולפיכך, האפשרות לנסות ולהרכיב ממשלה תלוי ועומדת בפני ח"כ נתניהו ומפלגת הליכוד במסגרת סעיף זה".

הבוקר הודיע נשיא המדינה ראובן ריבלין ליו"ר הכנסת ח"כ בני גנץ כי הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת. ההודעה נמסרה לאחר שהלילה בחצות פקע המנדט של בני גנץ להרכבת הממשלה, בחלוף ההארכה המוסכמת בת היומיים שנתן לו הנשיא ביום שני בחצות.

בשלב זה, על פי סעיף 10(א) לחוק יסוד: הממשלה, רוב חברי הכנסת רשאים לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהסכים לכך, וזאת תוך 21 יום מיום ההודעה.

אם לא יצליח אף אחד מהח"כים לקבל את חתימותיהם של 61 חברי כנסת שמבקשים מהנשיא להטיל עליו את הרכבת הממשלה בתוך 21 יום תיכנס ישראל למערכת בחירות רביעית ברציפות.