אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדיןצילום: באדיבוצ המשפחות

ד"ר עדנאן אבו עאמר, בעל טור בעיתון הרשמי של חמאס "פלסטין", מתווה מסלול אפשרי לעסקת חילופין בין ישראל לחמאס שתכלול שחרור אסירים ביטחוניים פלסטינים בתמורה להחזרת אזרחים ישראלים ונעדרי צה"ל המוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה.

במאמר בעיתון "פלסטין" (שישי) מעריך אבו עאמר ייתכן שתהיה עסקה חלקית, שכן חמאס שמה דגש ראשוני על שחרור אסירים על רקע הומניטרי, ובהם האסירים החולים, הקשישים והקטינים מחשש שיידבקו בנגיף הקורונה.

הוא העלה אפשרות שהישראלים הנמצאים בידי חמאס יחולקו לשתי קבוצות, האחת תכלול את האזרח הערבי ישראלי והאזרח ממוצא אתיופי, והשנייה את נעדרי צה"ל.

בתמורה לשחרור "הערבי והאתיופי" (כלשונו) תדרוש חמאס את שחרור האסירים החולים, הקשישים והקטינים, הסרת המצור והכנסת ציוד רפואי וציוד חיטוי לאסירים בבתי הסוהר בישראל.

לדבריו, השלמת החלק הראשון של עסקת החילופין יכשיר הקרקע לעסקה הגדולה, ואולם הדבר ידרוש זמן ארוך יותר בגלל פערי העמדות הגדולים בין ישראל לחמאס, היעדרה של ממשלה יציבה בישראל והעיסוק הישראלי במשבר הקורונה.

הוא ציין, כי תנועת חמאס סבורה, כי אם "הערבי והאתיופי" יישארו תקופה ארוכה בידיה ישראל ישראל לא תדרוש את שחרורם ולכן היא העלתה את ההצעה בדבר מתווה מדורג לעסקת החילופין.

יש לציין, כי בחמאס אמרו (שישי) כי עסקת חילופי שבויים עם ישראל עומדת על הפרק. "היוזמה שהצענו לישראל עודנה בתוקף", נכתב בהודעת ארגון הטרור. ''היא מגיעה בהקשר הומינטרי לאור הסכנות הבריאותיות שאליהן חשופים האסירים בשל מגפת הקורונה''.

בחמאס ציינו עוד כי ''הדלת פתוחה בפני כל מתווך שיישא תשובות רציניות ומעשיות מישראל על ההצעה הזאת".