נתניהו וגנץ
נתניהו וגנץTomer Neuberg/Flash90

בליכוד ובכחול לבן ממשיכים להתעכב עם הקמתה של ממשלת אחדות אך נראה שבסופו של דבר במשוואה הזו יש צד אחד חזק יותר.

ד"ר מעוז רוזנטל, מרצה וחוקר בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי אומר לערוץ 7 כי גורל ממשלת האחדות נתון כמעט באופן בלעדי בידיו של בנימין נתניהו.

"יכול להיות שהצוותים בדיוק עכשיו סוגרים ויכול להיות שאנחנו בדרך לבחירות. לדעתי יש לנתניהו את כל האינטרס ללכת לבחירות. פוליטית יש לו את כל הסיבות לעשות את זה. הוא על הגובה ואין מישהו שמתקרב אליו. היריב הכי גדול שהתקרב אליו התפרק. מצד שני, אם גנץ יקבל את כל התנאים שיוצאים לתקשורת כולל יצירת מסגרת חוקית לנתניהו להמשיך בתפקידו גם נגד התנהלות בג"ץ זה יכול לקרות".

לדבריו, בני גנץ הפתיע במהלכיו, אבל אין לו כוח אמיתי מול נתניהו. "גנץ הוכיח בשבועות האלה, שהחשיבה הפוליטית שלו אינה שגרתית. חשיבה שגרתית בפוליטיקה מכוונת למיקסום הכוח שלך ברגע נתון. לגנץ היו כל מיני אפשרויות להתמודד עם הסיטואציה באופן שהיה משמר אותו כשחקן בכיר במגרש והוא בחר בכוונה באופציה גרועה של ללכת לכוח הפוליטי שהביא אותו לנקודת החשיבות, להיכנס למשא ומתן עם נתניהו שרבים וטובים ניסו את הדרך הזו לפניו ומעטים שרדו פוליטית".

"כאדם שבוחר באופציות שלא שגרתיות, יכול להיות שיש לו קו אדום שהוא לא יהיה מוכן להתפשר עליו. המחיר הוא אפשרות ללכת בחזרה לבוחר ואני חושב שהוא לא יקבל אפילו נתון קרוב ל-19 המנדטים שהסקרים נתנו לו. מאוד יכול להיות שבליכוד חושבים דווקא בגלל ההחלטות הפוליטיות שלו, לא ירצה לגרום לבחירות רביעיות ויעדיף לבלוע את הצפרדע, ללכת לקואליציה עם נתניהו ולקוות שיהיה טוב בהמשך. המהלכים של גנץ הם לא משהו שעושים בדרך כלל בפוליטיקה ובטח לא בישראל. קשה לי להעריך מה מניע את גנץ. זה לא מה שבדרך כלל מניע פוליטיקאים ולכן קשה לדעת לאן הוא ילך בסופו של דבר", מוסיף רוזנטל.

לדעתו, למרות שנתניהו יכול להצליח מאוד בבחירות, ייתכן שעדיף לו דווקא להקים ממשלת אחדות. "ברגע שגנץ הסכים ללכת על השביל הזה ולנסות לסגור עם נתניהו דיל – במיוחד אחרי פירוק כחול לבן – נתניהו נמצא במצב מצויין. בזכות משבר הקורונה הפופולריות שלו עלתה, מולו אין מתחרה אמיתי. אם הוא נכנס לממשלה עם גנץ הוא מקבל את המצב הכי טוב, אבל גם אם ילך לבחירות רביעיות אין שום דבר אמיתי שיכול לעמוד מולו וכל הקלפים נמצאים בכיס שלו".